انجمن وارد كنندگان خودرو: خودرو سازان یكبار هم شده افشا گری كنند!

دبیر انجمن واردكنندگان خودرو با بیان اینكه خودروسازان همواره از نیروی مازاد در صنعت خودروسازی شكایت دارند، تصریح كرد:برای یك بار هم كه شده لیست مسئولانی كه نیروی مازاد به این صنعت تحمیل می كنند را افشا كنند.

1398/03/20
|
09:51

دبیر انجمن واردكنندگان خودرو با بیان اینكه خودروسازان همواره از نیروی مازاد در صنعت خودروسازی شكایت دارند، تصریح كرد: برای یك بار هم كه شده لیست مسئولانی كه نیروی مازاد به این صنعت تحمیل می كنند را افشا كنند.

برنامه ” مناظره ” رادیو گفت و گو با موضوع جولان دلال ها در بازار خودرو و دامن زدن به نرخ های غیر واقعی و حبابی در این بازار با حضور مهدی دادفر ، دبیر انجمن واردكنندگان خودرو روانه رادیو گفت و گو شد.

مهدی دادفر در آغاز با بیان اینكه دلالی را با مفهوم رایج آن نمی پذیرم ، اظهار كرد : دلالی در قانون تجارت تعریف شده است و كار نادرستی نیست چون معامله ای را انجام می دهد. متاسفانه ما همیشه به دنبال دشمن سومی برای افزایش قیمت ها هستیم ، مشكلات و نواقص واقعی را نمی بینیم و به دنبال حل آنها نیستیم.

وی افزود : مطمئنا سودجویان از شرایط فعلی بازار كمال استفاده را می برند اما این سودجویی به آن میزان نیست كه بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.فرض كنیم از جمعیت میلیونی خریدار خودرو 100 نفر سودجو باشند تا چه میزان می توانند اثرگذار باشد؟ مشكل اینجاست كه ما به خواست مردم برای داشتن یك خودرو باكیفیت داخلی یا خارجی احترام نمی گذاریم و تا زمانی كه این نگاه اصلاح نشود مشكل حل نخواهد شد.

دبیر انجمن واردكنندگان خودرو مشكل بازار فعلی را كاهش تولید خودرو دانست و بیان كرد : مسلما كاهش تولید كالا سبب افزایش قیمت آن می شود.در كشوری كه سالیانه به 1میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو نیاز دارد ، در حالی تولید این كالا بسیار كمتر از این تعداد است نباید توقعی جز افزایش قیمت داشته باشیم.

دادفر تاكید كرد : عدم وجود برنامه ریزی در تجارت ، واردات و تولید خودرو و همچنین بی توجهی به مدیریت تولید ، انبارش كالا ، ضریب ریسك و آینده نگری از یك سو و وارد كردن عوامل اخلال گر در نظم بازار مانند بخش نامه ها و قوانین توسط حاكمیت از سوی دیگر چنین بازار آشفته ای را ایجاد كرده است.

وی در ادامه برنامه مناظره رادیو گفت و گو خاطر نشان كرد : برنامه ریزی تولید در خودروسازی وجود نداشته تا قطعات مورد نیاز در طی این سال ها تهیه شود و برای خودرو سازان مهم نیست قیمت یك خودرو چقدر افزایش یابد چون حكم قیمتی را وزیر تعیین می كند و خودروسازان هر زمان با كمبود بودجه شوند دولت به آنها پول می دهد.

دبیر انجمن واردكنندگان خودرو از خودروسازان داخلی خواست برای یك بار دست به افشا گری بزنند و لیست نیروهای مازادی كه از طرف نمایندگان مجلس و دیگر مسئولان به آن ها تحمیل شده اند و همیشه از آن گلایه دارند را منتشر كنند.

دادفر با تاكید بر اینكه تنها راه نجات خودروسازی ، واگذاری مطلق به بخش خصوصی است ، تصریح كرد : اگر در دولت و وزارت صنعت هزاران وزیر دیگر در راس كار قرار بگیرند از پست مدیرعاملی سایپا و ایران خودرو نخواهند گذشت.بخش خصوصی درباره اموال خود دلسوزی به خرج می دهد و تا نهایت توان خود برای پابرجا ماندن مجموعه خود تلاش می كند. بنابراین بهترین راه سپردن این مسئولیت به اهل آن است.

وی در پایان برنامه مناظره رادیو گفت و گو به قطعه سازان هم پیشنهاد داد در ازای مطالبات خود ، شركت های زیر مجموعه خودروسازی را دریافت كنند و با یكدیگر تعاونی های مختلف تشكیل دهند.

دسترسی سریع