خبرگزاری مهر: عرفان های نوپدید انسان را به سمت حقیقت واحد رهنمون نمی كنند

حیدری با اشاره به اینكه عرفان های نوپدید انسان را به سمت حقیقت واحد رهنمون نمی كنند، گفت: معنویت های عرفانی نوپدید جریان های غیر مادی را پدیده ای معنوی تعریف می كنند.

1398/04/03
|
12:03

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی آسیب شناسی جریان های نوپدید و ترفندها و شگردهای جریان های انحرافی برای جذب مخاطب، با حضور حجت حیدری (مدرس و پژوهشگر جریان های عرفانی نوپدید) و جواد اسحاقیان (پژوهشگر فرق و مذاهب و استاد دانشگاه) از شبكه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه حجت حیدری با اشاره به اینكه جریان های عرفانی نوپدید در جوامعی رشد می كنند كه فاقد معنویت هستند، گفت: در یك جامعه دینی عرفان های نوظهور افكار خودشان را به اسم دین و معنویت جعل می كنند و به مردم معرفی می كنند.اگر مردم جامعه شناخت دقیقی از شاخصه های دین نداشته باشند، ناخواسته جذب عرفان های نوپدید می شوند و به تلقی دین آنها را قبول می كنند.

این پژوهشگر جریان های عرفانی نوپدید با اشاره به اینكه جریان های عرفانی نوپدید منحصر به جغرافیای ایران نیستند، عنوان كرد: در حال حاضر عرفان های نوپدید در بسیاری از كشورهای مدرنِ اروپایی و آمریكایی رشد كرده اند.امروزه حدود 7 هزار فرقه در كشورهای اروپایی و آمریكایی فعالیت می كنند.

حجت حیدری افزود: بسیاری از علاقه مندان به عرفان های نوپدید در جهان غرب از جریان های مدرنیته و تفكرات مادی گرایانه خسته شده اند و در واكنش به سرافكندگی خود به سمت این عرفان ها آمده اند.

وی با اشاره به اینكه عرفان های نوپدید انسان را به سمت حقیقت واحد رهنمون نمی كنند، اظهار داشت: معنویت های ما همیشه نگاه اثباتی و مثبت دارند، در حالی كه معنویت های عرفانی نوپدید جریان های غیر مادی را پدیده ای معنوی تعریف می كنند.

این پژوهشگر عرفان های نوظهور با تاكید به اینكه عرفان های نوپدید انسان را به بیراهه می كشانند، عنوان كرد: معنویت های حاضر در ایران با معنویت های موجود در كشورهای غربی تفاوت ماهوی دارند.اعمالی مانند جادو و سِحر در معنویت های نوپدید بخشی از معنویت به شمار می آیند.

حجت حیدری با اشاره به اینكه فرقه های مختلف بر اساس سه شاخصه مهم ایجاد می شود، توضیح داد: رهبری، تشكیلات و قانون سه اصل مهم در ایجاد یك فرقه به شمار می آیند. تمامی اعمال موجود در یك فرقه بر اساس گفته های رهبر فرقه تنظیم می شوند، بر این اساس رهبر بنا به قدرتی كه دارد می تواند قانون فرقه را به راحتی تغییر دهد.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبكه رادیویی گفت و گو جواد اسحاقیان با اشاره به اینكه عرفان های نوظهور با روش های متعددی نسبت به جذب مخاطب اقدام می كنند، گفت: رسول اكرم (ص) هیچ گاه برای جذب مردم به دین اسلام از روش های عوام فریبانه استفاده نكردند.

وی با اشاره به تفاوت ترفندهای فرق انحرافی با روش های تبلیغ دینی، اظهار داشت: روش های تبلیغ دینی از هر ابزاری برای تبلیغ استفاده نمی كنند، در حالی كه عرفان های نوپدید از هر وسیله ای با هر پیامد مثبت یا منفی در جهت رسیدن به هدف بهره می برند.

این پژوهشگر فرق و مذاهب با اشاره به اینكه شخص گرایی در معنویت های نوظهور یك ترفند به حساب می آید، ادامه داد: در جریان حق و ادیان الهی، حق محور همه چیز است؛ در حالی كه معنویت های نوظهور معنویت را خودمحور می دانند.معنویت یعنی اتصال به عالم غیبِ حقیقی كه از راه عقلانی شناخته شده و شواهد صحیح دارد.

جواد اسحاقیان در مصاحبه با رادیو گفت و گو با بیان اینكه اساس دنیا بر مبنای حق است، عنوان كرد: در قرآن كریم اشاره می شود كه خلقت آسمان و زمین بر مبنای حق است.تمامی پدیده های عالم مطیع حق هستند و در راستای حق حركت می كنند، در حالی كه انسان به اذن خداوند می تواند حركتی درست یا غلط را به تشخیص خود در عالم انجام دهد.

این پژوهشگر فرق و مذاهب ادامه داد: اساس تمام مشكلات در جریان های عرفانی نوپدید زمانی به وجود می آیند كه انسان خودش را به جای حق قرار می دهد.

دسترسی سریع