حكیم زاده با اشاره به اجرای طرح شهاب با هدف استعدادیابی دانش آموزان گفت: این طرح امسال با طرح ارزشیابی توصیفی ادغام میشود.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضوان حكیم زاده ،معاون آموزش ابتدایی در برنامه رادیویی تابستان داغ در "رادیو گفتوگو" درباره سازوكارهای آموزش و پرورش در موضوع استعداد یابی اظهار كرد: طرح شهاب از سال چهارم ابتدایی شروع شده است و به پایههای تحصیلی دیگر تسری پیدا كرد. در تلاشیم به تدریج این طرح را توسعه دهیم؛ پیش بینی میشود امسال از سال چهارم دبستان تمام دانش آموزان تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.
او ادامه داد: دانش آموزان استعدادهای متنوعی دارند و با توجه به همین ویژگی در طرح شهاب، توانمندی دانش آموزان شناسایی شده و هدایت میشود.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینكه اجرای طرح شهاب با همكاری مركز ملی استعدادهای درخشان برگزار میشود، بیان كرد : به منظور اجرای هر چه بهتر این طرح، سازوكارهای جدیدی را در نظر گرفتیم . طرح ارزشیابی كیفی – توصیفی با طرح شهاب ادغام شده و شیوه اجرای آن اصلاح خواهد شد.
حكیم زاده به برگزاری جشنواره جابربن حیان هم اشاره كرد و گفت: این جشنواره هم در سراسر كشور برای دانش آموزان پایههای تحصیلی دوره مختلف ابتدایی در نظر گرفته میشود و نمونهای از طرحهای استعداد یابی به دانش آموزان به شمار میرود.
او با بیان اینكه دستاوردهای خوبی از طریق این جشنواره به دست آمده است، گفت: سعی داریم چنین برنامههایی را در سراسر كشور به ویژه مناطق عشایری و محروم هم برگزار كنیم.
معاون آموزش ابتدایی همچنین به موضوع توجه به غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان هم اشاره كرد و گفت: با توجه به اهمیت اوقات فراغت فعالیتهای مختلفی از سوی معاونتهای آموزش و پرورش برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است همچنین طرح كانون – مدرسه را با همكاری كانون پرورشی فكری كودكان و نوجوانان اجرا كردیم تا با برنامههایی مبتنی بر تربیت تمام ساحتی دانش آموزان را هدایت كنیم.
حكیم زاده با اشاره به اینكه استقبال از برنامههای اوقات فراغت چشمگیر بوده است، گفت: برنامهها در سطوح مختلف مدرسهای، منطقه، استان و كشور تعبیه شده است.
بیشتر بخوانید: تعیین استانهای معین برای ورود دانش آموزان به المپیادهای علمی +آزمونهای مورد تأیید سمپا
او در بخش دیگری از صحبتهایش به عملكرد آموزش و پرورش و حیطه وظایف آن در آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: انتظارات از عملكرد این وزارتخانه مبتنی بر سند تحول بنیادین ارزیابی میشود و مبتنی بر مفاد این سند تغییر اساسی در ماموریتها داشتیم چرا كه بیش از هر چیز تربیت را مورد توجه قرار داده و از آموزش صرف به دور است.
معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: آموزش صرف را فناوریهای جدید بهتر از هر نهاد دیگری بر عهده میگیرند اما كودكان برای تربیت وارد مدرسه میشوند البته متاسفانه با توجه به بررسی های انجام شده و برخی از تبلیغات نادرست نگرش خانوادهها با آموزش و پرورش همسو نیست و انتظاراتی خارج از حیطه آموزش و پرورش از مدارس دارند؛ برخی خانوادهها انتظار ورود فرزندشان به مدرسه و تبدیل او به یك فرد نابغه را دارند.
حكیم زاده افزود: برخی دغدغه خانوادهها بیشتر مبتنی بر چشم و هم چشمی با اطرافیان است و كودكان را در معرض مقایسه قرار میدهند در حالی كه باید كودكی را پاس بدارند و به فرزندشان فرصت شكوفایی در بستر طبیعی را بدهند.
او با اشاره به اینكه دانش آموز در كل هفته از 168 ساعت، 25 ساعت و از یك شبانه روز 4 تا 5 ساعت در فضای مدرسه است، گفت: آموزش و پرورش نمیتواند همه مسئولیتهای مربوط به كودكان و نوجوانان را بر عهده بگیرد.
معاون آموزش ابتدایی درباره سیاست آموزش و پرورش برای آموزش دانش آموزان به منظور مقابله با آسیبهای اجتماعی گفت: امروزه خانواده و آموزش و پرورش رقیبی به نام رسانه دارند بنابراین ارتقای سواد رسانهای برای خانوادهها مهم است، همچنین در این دوره موضوع مهارتها زندگی، كنترل هیجانات، مهارت تصمیمگیری و مواردی از این قبیل باید مورد توجه قرار گیرد.
حكیم زاده ادامه داد: تاكیدی كه بر حذف آزمونها و كتاب كمك درسی داشتیم به دلیل آن بود كه این عوامل به جهت بُعد آموزشی تربیت را به حاشیه برده بودند اما برنامههایی از قبیل تكالیف مهارت محور را در دستور كار قرار دادیم تا بستههایی همچون مهارت زندگی، مهارت پذیری، رعایت قانون و حقوق كودكان مورد توجه قرار گیرد.
اجرای طرح نماد به منظور كنترل آسیبهای اجتماعی میان دانش آموزان
او با اشاره به اجرای طرح نماد به منظور كنترل آسیبهای اجتماعی میان دانش آموزان گفت: یكی از مهمترین برنامههایی كه در آموزش و پرورش برای دانش آموزان و مقابله با آسیبهای اجتماعی در نظر گرفته شده است، طرح نماد بوده كه چند سالی است در آموزش و پرورش اجرا میشود.
معاون آموزش ابتدایی در خصوص فعالیت پیش دبستانیها و مدارس غیردولتی لاكچری كه خدمات متفاوتی برای دانش آموزان ارائه میكنند؛ گفت: بنابر قانون مصوب سال 95 ، تولید محتوا و برنامهها در مراكز پیش دبستانی بر عهده آموزش و پرورش خواهد بود و مجوز فعالیت این مراكز هم به وزارتخانه سپرده شده است؛ همچنین در دوره مهد كودك هم تولید محتوا بر عهده آموزش و پرورش و صدور مجوز هم بر عهده سازمان بهزیستی است كه در هر دو مقطع توجه به مهارتهای اجتماعی و هویت ایرانی اسلامی در دستور كار قرار دارد.
حكیم زاده ادامه داد: دوره مهد كودك و پیش دبستان برای هر فرد دوره حساسی است و باید چگونگی تربیت صحیح را در این دوره پیاده كنیم.
او بیان كرد: متولی نظارت بر اجرای وظایف این مهد كودكها و پیش دبستانی ها نهادهای قانون گذار هستند كه بر چگونگی عملكرد این مراكز مبتنی بر مواد قانونی اقدام میكنند.
معاون آموزش ابتدایی تصریح كرد: با اشاره به شرایط موجود برخی از مراكز فعالیتهای خارج از چارچوب انجام میدهند كه در آخرین جلسه كمیسیون آموزش ماده واحدهای به قانون سال 95 مبنی بر فعالیت پیش دبستانیها الحاق میشود كه در آن تصریح شده است ارائه برنامههای آموزشی و تربیتی بر اساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری امری حاكمیتی است و هر برنامه خارج از این چارچوب غیر قانونی است.
حكیم زاده بیان كرد: در فعالیت پیش دبستانیها بر مناطق محروم و دو زبانه تاكید داریم كه موضوع عدالت آموزشی برقرار باشد؛ بر همین اساس نیز با حمایتهای دولت توانستیم شاخص پوشش پیش دبستانی را در مناطق محروم بیشتر از شهرهای بزرگ داشته باشیم. برای مثال پوشش پیش دبستانی در استان خوزستان 100 درصد، در استان خراسان شمالی 90 درصد و ایلام 92 درصد برآورد شده است.
او درباره ممنوعیت برگزاری آزمونها متعدد غیر استاندارد تاكید كرد: سال گذشته تیمهایی در سراسر كشور نظارتهای میدانی در استانها داشتند تا به موضوع حذف آزمون و كتابهای كمك درسی بپردازند، همچنین امسال به طور جدی برگزاری آزمونهایی از قبیل كانگورو و موارد مشابه آن را ممنوع كردیم چراكه بر تقویت تك ساحتی تاكید دارند و این موضوع جز آسیب جدی همچون تیكهای عصبی را در كودكان به دنبال دارند.
معاون آموزش ابتدایی به دستاوردهای طرح حذف تكالیف نوروزی هم اشاره و بیان كرد: دو سالی است كه طرح قصه و داستان را جایگزین تكالیف نوروزی كردیم كه نتایج آن بسیار چشمگیر بوده است و ركوردهای جالبی در زمینه داستان نویسی ثبت كردیم.