خبرگزاری دانشجو: تنها دستاورد برجام در حوزه گردشگری بود

مدیرعامل موسسه جشنواره‌های كیش بابیان افزایش گردشگران خارجی در دوره یكساله بعد از برجام اتفاق افتاد وفروكش كرد،گفت:در حال حاضر سیلی از توریست‌های حاشیه خلیج فارس بعنوان گردشگر وارد ایران می‌شوند این روند از فعالیت‌های میراث فرهنگی نیست

1398/07/14
|
09:27

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، محسن قریب، مدیرعامل موسسه جشنواره‌های كیش با حضور در برنامه "رواق تماشا" با بیان اینكه گسترش گردشگری در ایران و جهان با آثار و فواید خوبی اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: «امیدواریم این روند در كشورمان منجر به رخداد‌های خوبی شود همانطور كه شكوفایی اقتصاد بسیاری كشور‌ها در رهگذر صنعت گردشگری اتفاق می‌افتد.»

وی گردشگری را اقتصاد سوم دنیا معرفی كرد و افزود: «این صنعت گاه نقش اول را دارد؛ ولی ما هنوز نتوانسته ایم از آن بهره برداری كنیم.»

قریب تحریم و مشكلات اقتصادی را منجر به مغفول ماندن این بخش در ایران دانست و افزود: «تجربه همه كشور‌ها در تحریم، توجه به توسعه صادرات و گردشگری بوده كه باید به ظرفیت‌های داخلی اتكای بیشتری می‌كرد.»

مدیرعامل موسسه جشنواره‌های كیش، گردشگری را صادرات نامرئی خواند و افزود: «متاسفانه شعاری برخورد كرده و كاربردی وارد حوزه گردشگری نشده ایم.»

قریب ادامه داد: «گردشگری هیچگاه سیاستی مشخص نداشته؛ زمانی شعار 20 میلیون گردشگر در میان بود، ولی روش‌های اجرا در این راستا نبوده و میزان سرمایه گذاری این رقم را پوشش نداده است.»

وی افزود: «اتفاقات گردشگری حاصل از سیاست‌های كلان كشور است و دولت تصمیم می‌گیرد بصورت مقطعی تصمیماتی بگیرد؛ مثلا اگر برجام اتفاق افتاد، ورود گردشگر در بازه زمانی افزایش یافت و هیچ ربطی به سازمان میراث نداشت.»

قریب با اعلام اینكه بی ارزش شدن پول ملی سفر به ایران را ارزان كرده است، افزود: «در حال حاضر سیلی از توریست‌های حاشیه خلیج فارس بعنوان گردشگر وارد ایران می‌شوند، ولی بر گرفته از فعالیت‌های وزارت میراث نیست.»

وی ابراز امیدواری كرد سیاست مدون وزارت میراث در دوره جدید را شاهد باشیم كه به ورود گردشگران بیشتر به كشور منجر شود.

در ادامه محمدرضا رشیدی، محقق و مدرس گردشگری با بیان اینكه مدیریت گردشگری برنامه محور نیست، افزود: «با چنین گفتمان و رویكردی وقتی به سفارش سازمان یا وزارتخانه‌ای یا دولت، گردشگری به اجبار رونق گیرد قطعا كاری هدفمند انجام نگرفته است.»

وی با بیان این مطلب افزود: «یكی از معضلات موجود اینست كه پروژه تعریف می‌شود، ولی در نهایت معضلات دیگری پیش می‌آید؛ گاه زمان مناسب به اتمام می‌رسد، ولی پروژه به كار نمی‌آید.»

رشیدی به رادیو گفت: وگو گفت:: «بسیاری كشور‌ها برنامه‌های گردشگری خود را بازنگری می‌كنند، ولی ما هنوز هیج برنامه مدونی در این حوزه نداریم.»

وی خاطرنشان كرد: «حتی بسیاری تحقیقات و پروژه‌های الزامی برای توسعه گردشگری به روز نیست.»

دسترسی سریع