خبرگزاری مهر: خروج تدریجی بخشی ازمحتوای اموزشی ازكتاب های كاغذی تا دو سال آینده

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی گفت: ایده خروج بخشی از محتوای آموزشی از كتابهای كاغذی فرآیند طولانی و نیازمند كار تدریجی است و ما تا دو سال آینده قدم‌های اولیه را بر خواهیم داشت.

1398/08/21
|
12:23

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام علی ذوعلم در یك برنامه رادیویی در خصوص خروج بخشی از محتوای آموزشی از كتابهای كاغذی تا دو سال آینده اظهار كرد: خروجی بخشی از محتوای آموزشی از كتابهای كاغذی تا دو سال آینده در همه حوزه‌های تعلیم و یادگیری یكسان نیست چراكه به عنوان مثال در حوزه تربیت و یادگیری فرهنگ و هنر و در حوزه فرهنگ و حكمت می توان كارهای بیشتری انجام داد.

وی افزود: برخی موضوعات كه از جنس خواندن و نوشتن نیستند از طریق كتاب به دانش آموزان منتقل می شود، به عنوان نمونه درس هنر یك درس نگرشی مهارتی است و موضوع مهم در این حوزه فعالیت داخل كلاس و مهارت معلم است كه متاسفانه در كتاب گنجانده شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش، شبكه ملی رشد دانش آموزی را بستری برای استفاده از فضای مجازی دانست و افزود: اگر زیرساخت فنی دستیابی دانش آموزان به شبكه رشد و ابزارهای الكترونیك به اندازه كافی فراهم نشود این ایده و رویكرد حتی می تواند زمینه تبعیض دانش آموزی را فراهم كند.

حجت الاسلام ذوعلم ادامه داد: اگرچه وزارت ارتباطات اعلام كرده كه كل كشور تحت پوشش ارتباطات رایانه ای و اینترنتی قرار گرفته اما این ارتباطات هنوز برای برخی مناطق حاصل نشده است.

وی با تأكید بر لزوم باز طراحی برنامه‌های درسی در حوزه تربیت بیان كرد: سراسری كردن این ایده به صورت كامل و به یكباره ممكن نیست و باید با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و اكتفا به كتاب تا قبل از فراهم شدن زیرساختهای لازم كار را ادامه دهیم.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینكه این ایده باید از حوزه‌های تربیتی كه سهل الوصول تر هستند آغاز شود گفت: این فرآیند طولانی و نیازمند كار تدریجی است و ما تا دو سال آینده قدم‌های اولیه را خواهیم برداشت. این ایده در دروسی مانند آمادگی دفاعی، تفكر و كار و فناوری راحت تر انجام می شود.

دسترسی سریع