پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری: جهش تولید مسیر راهی برای قوی شدن

رادیو گفت و گو در راستای رسالت جریان سازی رسانه ای و برای بررسی اهمیت نگاه رهبر معظم انقلاب در انتخاب شعار سال به گفت و گو با جناب آقای مهدی فضائلی معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب پرداخته است.

1399/02/15
|
14:42

سال 99، سالی متفاوت برای ایران طی چهل سال قبل و شاید پیش تر از آن بود، سالی كه در سالی كه در ابتدای مسیر گام دوم انقلاب ، نشانگر همت و تلاش دستگاهای دولتی، نظامی و مردمی برای جنگیدن با بحرانی جهانی به نام كرونا شد.موضوع مهمتر بعد از كووید 19 ، انتخاب شعار سال توسط رهبر انقلاب و تاكید مجدد ایشان بر قوی شدن در همه ی عرصه ها بود . 12 سال متوالی است كه رهبری حكیم انقلاب، دولت و ملت و همچنین اندیشمندان جامعه را به اهداف اقتصادی راهبردی و تقویت قدرت اقتصادی و عزت ملی و جهانی جمهوری اسلامی ایران توجه می‌­دهند. با همین نگاه سال 1387 را سال "نوآوری و شكوفایی"، سال 1388 را سال "حركت به سمت اصلاح الگوی مصرف"، سال 1389 را به عنوان سال "همت مضاعف و كار مضاعف"، سال 1390 را به عنوان سال "جهاد اقتصادی" و سال 1391 را به عنوان "سال تولید ملّی و حمایت از كار و سرمایه ایرانی" برجسته كردند.

همچنین در مسیر توجه به قدرت و توان اقتصادی و سیاسی كشور، سال 1392 را سال "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی"، سال 1393 را سال "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریت جهادی"، سال 1395 را سال "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل"، سال 1396 را با برجسته كردن تولید و اشتغال به عنوان سال "اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال"، سال 1397 را سال "حمایت از كالای ایرانی"، سال 1398 را سال "رونق تولید" و در نهایت، مجدداً روی عرصه تولید ملی تأكید كردند و سال 1399 را سال "جهش تولید" نامگذاری كردند. یكی از راه های جهش تولید قوی شدن است در ادامه مسیر باید به این مهم توجه داشته باشیم كه لازمه قدرت و قوی شدن ایران، رشد متناسب و توجه به همه مؤلفه‌های جهش اقتصادی است. در واقع، قدرت ایران یك پیكره به هم پیوسته است كه نمی‌توان به صورت تك نگارانه و تك علتی به آن نگاه كرد. همانطور كه رهبر حكیم انقلاب از مؤلفه‌های این پیكره با تكیه بر ارزش‌های فردی و اجتماعی اسلام و عمل به احكام اسلامی بر این مبنا تأكید كردند كه:

«قوی شدن كشور جزو هدف‌­های ماست. این هم از خطوط اصلی نسخه‌ بعثت است؛ این هم از بعثت گرفته شده؛ این هم از قرآن گرفته شده. قرآن می­‌فرماید كه «وَ اَعِدّوا لَهُم مَااستَطَعتُم مِن قُوَّة[2]»؛ هرچه می‌­توانید قوت را زیاد كنید. حالا این قوت در وهله‌ اول، در نگاه اول، ممكن است قوت نظامی به نظر برسد، لكن ظاهراً خیلی وسیع‌تر از دامنه‌ قوت نظامی است. ابعاد قوت ابعاد وسیعی است؛ ابعاد اقتصادی دارد، قوت اقتصادی، قوت علمی، قوت فرهنگی، قوت سیاسی -كه زمینه‌ساز قوت سیاسی، استقلال سیاسی است- و قوت تبلیغی».

←رادیو گفت و گو در راستای رسالت جریان سازی رسانه ای و برای بررسی اهمیت نگاه رهبر معظم انقلاب در انتخاب شعار سال به گفت و گو با با جناب آقای مهدی فضائلی معاون دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب پرداخته است؛

بازشدن گره تولید مساوی با حركت تمام بخش های اقتصادی

* اساسا تعیین شعار سال یك پیشینه نسبتا طولانی دارد، رهبر انقلاب به منظور ایجاد تمركز در بخش های مختلف كشور برای هر سال روی یك موضوع مهم كه بر اساس مطالعات و گرفتن نظرات كارشناسان متخصص آن حوزه است، موضوعی را برای شعار سال انتخاب می كنند و دقیقا هدف هم ایجاد گفتمانی مشترك در كشور برای شكل گیری یك مطالبه عمومی است تا درنهایت منجر به برداشتن گام های مناسبی برای تولید كشور شود. البته پایان هر سال بعنوان پایان یك شعار نیست و نه تنها شعار سال قبل به قوت خود باقی است بلكه در سال جدید هم مستلزم پیگیری ونیازمند یك تمركز ویژه روی آن است. رهبر انقلاب با شناخت كامل از دغدغه های موجود و با توجه به اینكه مهمترین نیاز كشور در حوزه مسائل اقتصادی است و مردم به نوعی با این مسئله دست به گریبان هستند حدود ده سال است كه شعارهای سال را به نوعی مرتبط با اقتصاد انتخاب می كنند .انتخاب شعار سال 98 بنام رونق تولید و امسال با نام جهش تولید به این علت بود كه بر اساس نظرات كارشناسی و مطالعاتی كه انجام شده مهمترین گره ای كه در كشور وجود دارد گره تولیده است ، به عبارت بهتر بازشدن گره تولید دركشور مساوی با حركت بخش های مهم اقتصادی و رفع بحرانهایی مثل بیكاری ، تورم و مسائل معیشتی و مشابه آن است .

*سال گذشته بحث رونق تولید مطرح شد اتفاقات خوبی هم در این زمینه افتاد و توجه بیشتری به حوزه تولید صورت گرفت. افزایش قیمت ارز نیز باعث شد تولید داخلی مورد توجه و اقبال بیشتری قرار گرفته وتولید كنندگان داخلی بتوانند تحركات اقتصادی خوبی را رقم بزنند كه البته در پایان سال و مشكلات به وجود آمده به دلیل بیماری كرونا باعث آسیب هایی به چرخه تولید شد كه قطعا از این مسئله هم عبور می كنیم و تولید مجددا مسیر خود را با تحرك و پویایی بیشتری ادامه خواهد داد.
آنچه كه باعث شد امسال بعنوان جهش تولید نامگذاری شود به نتایج رونق تولید برمی گردد در سال 98 چرخ های تولید به گردش درآمد و موانع تولید هم تا حدودی برداشته شد اما نتایج این اتفاق در زندگی و معیشت عمومی جامعه آن طور كه باید محسوس نبود.لذا رهبر حكیم انقلاب اسلامی به منظور آشكار شدن اهمیت تولید در زندگی مردم و محسوس شدن این نتایج، مجدد امسال عنوانی مكمل تولید به عبارت جهش تولید را انتخاب كردند.

كرونا فرصتی برای جهش تولید فراهم كرد

*شاید بعضی گمان كنند با وضعیت پیش آمده و شیوع كرونا امكان جهش تولید نیست، اما كارشناسان اقتصادی بسیاری معتقدند این شرایط گذراست و ما معتقدیم می توان شرایط كرونایی را به یك فرصت تبدیل كرد و با برنامه ریزی دقیق در تولید به جهش اقتصادی هم رسید.

به بیان ساده تر، كم كردن فعالیت های حوزه های اقتصادی كه در شرایط فعلی رونق كمتری دارند و درمقابل سرمایه گذاری در بخش هایی كه در حال حاضر مورد توجه و محصول هدف مصرف كنندگان است. لذا برخی كارشناسان اقتصاد معتقدند شرایط كرونا برای اقتصاد كشور می تواند یك فرصت قلمداد شود چرا كه محدودیت ها باعث برنامه ریزی های اقتصادی دقیقتر و هدفمند تر می شود، ضمن اینكه بحث جهش تولید، در ذات خود یك شعار ضد كرونایی است به این دلیل كه امروز همه شاهد هستیم كه یكی از حوزه های بسیار مهمی كه شیوع این بیماری روی آن تاثیر منفی گذاشته حوزه اقتصادی است .اگر در حوزه اقتصاد و بخصوص بحث تولید، برنامه ریزی هوشمندانه داشته باشیم ، می توانیم در حوزه هایی كه به اصطلاح كرونا آنها را فلج كرده یا تاثیرات منفی روی آنها گذاشته مقابله كنیم.

* نكته مهمی در مركزیت نظام ورهبری نظام وجود دارد و آن این است كه التهابات و رویدادهایی كه ممكن است به هر دلیلی در یك مقطعی جامعه را تحت تاثر خود قرار دهد باعث نمی شود كه رهبری از مسئله و دغدغه اصلی كشور غافل شوند و تحت تاثیر این جریانات به مسائل اصلی نپردازند. انتخاب یك شعار اقتصادی و در ادامه آن شعار سال گذشته نشان می دهد كه ایشان با جدیت ، مشكل و مسئله اصلی كشور را كماكان پیگیری می كنند و بدنیال این هستند كه گره از مشكلی اصلی باز شود و تحقق این اتفاق بروز و ظهورخوبی در بخش های دیگر اقتصاد هم رقم خواهد زد.آنچنان كه خود ایشان عنوان كردند باید شاهد اتفاقات مهمی مثل اصلاح سیستم بانكداری و گمركی باشیم كه آنها هم به جای خود برنامه ریزی و اصلاح را میطلبد اما اولویت اصلی در رابطه با مقوله تولید است.

قوی شدن یعنی از تهدید های دشمن رها شویم

* از طرفی دیگر ایران قوی مبحث فوق العاده مهمی است كه مدتی است رهبری به آن پرداختند و این واژه را تكرار كردند و یا ابعادی از ایران قوی را به مناسبت های مختلف تبیین نمودند. خوب است بدانیم قدرت در حوزه های مختلف علوم، همیشه مورد بحث بوده است از فلسفه و علوم طبیعی تا حوزه های علوم انسانی بخصوص علوم جامعه شناسی یا علوم سیاسی. در این بخش ها قدرت كلیدی ترین و كاملترین مفاهیمی كه مورد توجه صاحبنظران است كه پیرامونش هم تالیفات زیادی صورت گرفته است .

مسائل بسیار زیادی در تعریف و مولفه های تشكیل دهنده قدرت مطرح است، در تعریف یكی از ده ها مفاهیم قدرت مطرح می شود كه قدرت آن چیزی است كه بتوانیم اراده دیگران را تحت تاثیر اراده خودمان قرار بدهیم، این یكی از تعاریفی است كه برخی از كارشناسان برای تعریف قدرت ارائه كرده اند. در وهله اول برای تحقق ایران قوی باید از تحمیل اراده دیگران بر خودمان جلوگیری كنیم . امروز ما شاهد آن هستیم كه در سطح دنیا بعضی صاحبان قدرت و در راس آنها نظام سلطه و دولت مستكبر آمریكا دنبال این بودند و هستند كه اراده خود را در بخش های مختلف به ماتحمیل كنند. اگر ما قوی باشیم اجازه نمی دهیم كه اراده دشمن به ما تحمیل شود یا اراده كشورما تحت تاثیر خاص آنها قرار بگیرد.

قوی شدن در حوزه مسائل سیاسی ، اقتصادی و حتی فرهنگی ضروری است. امروز جمهوری اسلامی بعنوان یكی از مستقل ترین كشورها از حیث سیاسی در همه دنیا شناخته شده است ودشمن هم به این رسیده است اما این امر به حدی نرسیده كه دشمن را ازاعمال قدرت باز بدارد، لذا با برطرف كردن ضعف ها باید به جایی برسیم كه بازدارندگی به طوركامل اتفاق بیفتد.

بعد از قوی شدن لازم است سطح اراده مان را به دشمن هم تحمیل كنیم برای عملیاتی شدن آن لازم است تجاربی را در آ ن زمینه كسب كنیم و یكی از گزینه های مهم برای تحمیل اراده قوی شدن اقتصاد است و به همین دلیل اقتصاد یكی از مولفه های قدرت محسوب می شود و نقش پشتیبانی را برای حوزه های دیگر بازی می كند. اگر بخواهیم در حوزه های علمی قوی بشویم نیازمند سرمایه اقتصادی هستیم، اگر بخواهیم در حوزه دفاعی به قدرت برسیم نیازمند سرمایه گذاری هستیم. اگر چه در بخش های مختلف با خلاقیت و نو آوری می توانیم مسیرهای بسیاری را با كمترین هزینه و زمان طی كنیم و به قوی شدن هم برسیم.

نیروی جوان منبعی برای قوی شدن

*یكی دیگر از مولفه های قدرت و قوی شدن منابع انسانی است، منابع انسانی هر كشور یكی از مهمترین سرمایه های آن كشور محسوب می شوند. جمهوری اسلامی ایران به دلیل گسترش دانشگاه هها توجه به مقوله علم، بحث خودباوری و بحث اتكا به توانمندی های خود و همینطور تحریم های چهل ساله توانسته به قوی شدن نیروی انسانی به معنای كامل آن در داخل كشور دست پیدا كند. امروز ما كارشناسان بسیار توانمندی در عرصه های مختلف داریم كه نتیجه اش هم ترازشدن با ده كشور برترجهان دربعضی مسائلِ هایتك مثل نانو، بیوتكنولوژی، هوا فضا، هسته ای و امثال آن است. این دستاورد فوق العاده مهم نشان می دهد كه ما از ظرفیت و استعداد بالایی دركشور برخوردار هستیم .

نیروی جوان یكی از مولفه های قدرت است

* در كنار بحث منابع انسانی موضوع جمعیت هم مطرح می شود یعنی اگر كشوری به لحاظ جمعیت به خصوص جمعیت جوان و نیروی آماده به كار غنی باشد یكی از مولفه های قدرت محسوب می شود. كشوری كه پیر باشد و نیروی جوان تحصیلكرده نداشته یا كم داشته باشد به شدت در معرض تهدیدات مختلف از درون جامعه و بیرون قرار خواهد گرفت. لذا یكی از بحث هایی كه در سالهای اخیر توسط كارشناسان مطرح شده بحث جمعیت است و باید در مورد این موضوع فكرو برنامه ریزی های هدفمند صورت گیرد. در همین زمینه لازم است توجه عموم مردم به این مسئله هم جلب شود، حتی كشورهای غربی هم دست به گریبان این مشكل هستند و مشوق های بسیاری تعیین كردند تا رشد منفی را از جامعه خود دور كنند اما موفق نشدند چرا كه وقتی خط زندگی انسان در یك مسیری تثبیت شده باشد تغییر آن به راحتی شكل نمیگیرد.

لذا عموم مردم باید این بدانند اگر امروز در بحث جمعیت، روند فرزند آوری در كشور ما كم شود ، در بیست سال آینده با كشوری پیر مواجه خواهیم بود و بدنبال آن شاهد تبعات زیان باری در ابعاد مختلف جامعه می شویم. ایران قوی یكی از كلید واژه های مهم است و باید مولفه های آن را در نظر بگیریم كه لازم است سیاستمداران و عموم مردم به آن توجه كنند، به عبارت بهتر قوی شدن باید مطالبه عموم مردم باشد و همه باید برای قویتر شدن ایران عزیزمان گام برداریم.

گفتمان های بین المللی اركان قوی شدن یك كشور

*یكی دیگر از مولفه های قدرت در كنار موارد دیگر قدرت گفتمان سازی ست اگر كشوری قدرت گفتنمان سازی یا به زبان ساده تر پیامی برای مردم دنیا نداشته باشد هر مقدارهم در عرصه های دیگر قوی باشد اثرگذاری جهانی نخواهد داشت. ما امروز كشورهای مختلفی داریم كه به جهت اقتصادی بسیار توانمند هستند اما در دنیا كسی روی آنها حساب باز نمی كند زیرا گفتمانی خاص و یا حرف تازه ای برای دنیا ندارند و علی رغم اینكه دارای توانمندی اقتصادی، فنی وتكنولوژی هستند خودشان را بشدت تحت تاثیرگفتمان و اندیشه های كشورهای دیگر قرار داده اند و همین باعث شده كشورهای منفعلی باشند. جمهوری اسلامی جزء قویترین كشورها به لحاظ گفتمانی است و این توانمندی گفتمانی اگر با مولفه های دیگر قدرت جمع شود تاثیر گذاری اش دو چندان خواهد بود.

یكی از نگرانی های دشمنان بجهت قدرت گفتمان سازی ماست به عبارت بهتر امروز همه نگرانند كه با ایرانی قوی، انقلاب اسلامی بیش از چیزی كه در دنیا گسترش پیدا كرده ، به جهان معرفی شود و دنیا شاهد این باشد كه صاحب این گفتمان یعنی گفتمان انقلاب اسلامی مستحضر بر توانمندی های اقتصادی ، علمی ، جمعیت جوان تحصیلكرده و منابع انسانی قوی و ابعاد دیگر قدرت باشد و همین موضوع هراس دشمنان انقلاب را مضاعف كرده است.

دسترسی سریع