خبرگزاری دفاع مقدس: چرا مقوله سبك زندگی در بیانیه گام دوم مبسوط تشریح نشد؟

احمد قدیری گفت: مهمترین عاملی كه در سبك زندگی وجود دارد فارغ از بحث اعتقادات، بحث اجبار‌های بیرونی خصوصا از جنس مسائل اقتصادی است.

1399/02/20
|
09:29

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، دكتر «احمد قدیری» دكترای حقوق بین الملل در گفت‎وگویی با موضوع نمود‌های سبك زندگی غربی در تقابل با سبك زندگی ایرانی، اسلامی و نیز با اشاره به بند هفتم از آخرین فراز بیانیه گام دوم تحت عنوان «سبك زندگی» اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در این بند فرمودند «سخن لازم در این باره بسیار است. آن را به فرصتی دیگر وامیگذارم و به همین جمله اكتفا می‌كنم كه تلاش غرب در ترویج سبك زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به كشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه جانبه و هوشمندانه می‌طلبد كه باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است.»

وی متذكر شد: آنقدر موضوع سبك زندگی مطلب داشته و حجیم بوده كه رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را مبسوط نامیدند و به فرصتی دیگر واگذار كردند. ولی چون به آن زیاد پرداخته نشده از آن به راحتی عبور می‌كنیم و به بند‌های دیگر بیشتر می‌پردازیم.

دكترای حقوق بین الملل اظهار كرد: ظهور و بروز و نمود سبك زندگی بشر ناشی از دو مولفه است؛ یكی مولفه درونی و اعتقادی است. یعنی به هر دلیلی فردی تفكری، تصوری، انگاره ای، اعتقادی به چیزی دارد یا ندارد هم این اعتقادات است كه خروجی اش نوع خاصی از سبك زندگی می‌شود و فارغ از این جوشش درونی یك مولفه اثرگذار بیرونی هم موثر است كه ما بعضا به این كمتر می‌پردازیم.

وی افزود: مهمترین عاملی كه در سبك زندگی وجود دارد فارغ از اعتقادات، بحث اجبار‌های بیرونی خصوصا از جنس مسائل اقتصادی است.

قدیری با اظهار به اینكه در بیانیه گام دوم تكلیف مشخص شده است، عنوان كرد: هدف خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی است. تمدن سازی دارای چهار لایه است. ما ابتدا انقلاب اسلامی را رقم زدیم بعد بحث حكومت اسلامی و حكومت سازی است و سپس بحث دولت سازی است و خروجی همه مراحل قبلی جامعه اسلامی است.

وی بیان كرد: با وجود اینكه مدرسه و خانواده بر سبك زندگی موثر است، اما مهمترین مولفه تولید محتوا با رسانه‌های صوتی و تصویری و اجتماعی می‌باشد.

دكترای حقوق بین الملل به محتوای رسانه در ایجاد سبك زندگی اشاره كرد و گفت: رویكرد ما در اینجا باید هم سلبی و هم ایجابی باشد. ما نه فقط باید غرق در سواد رسانه و آموزش فهم و پالایش محتوا شویم بلكه نباید این را رها كنیم و فقط به سراغ ببین و نبین‌ها برویم.

چیزی كه لازم است داده‌های ذهنی است كه خروجی اش در عمل سبك زندگی می‌شود. باید رویكرد سلبی و ایجابی را توامان داشته باشیم.

دسترسی سریع