امروز در هدایت تحصیلی، همه معلمان درباره دانشآموز و وضعیت وی برای انتخاب رشته نقش خواهند داشت
تهران (پانا) - به گفته رئیس اداره متوسطه اول آموزش و پرورش شهر تهران یكی از دغدغههای مدیران مدارس و مدیران آموزش و پرورش، اجرای فرآیند تحصیلی در دوران كرونا بود كه این كار با استفاده از سامانه «شاد» صورت گرفت.
برنامه «گفتوگوی علمی» رادیو گفتوگو با موضوع فرآیند تحصیلی هدایت تحصیلی دانشآموزان پایه نهم و با حضور علیرضا قربانی رئیس اداره متوسطه اول اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران به روی آنتن رفت.
علیرضا قربانی با بیان اینكه در دوران تحول بنیادین در سیستم آموزش و پرورش، بازگشت فرایند هدایت تحصیلی به جایگاه اصلی خود بود، گفت: «قبلاً هدایت تحصیلی در سال نخست دوره متوسطه دوم صورت میگرفت اما با مستقر شدن سند تحول بنیادین، مدیران آموزش و پرورش به عنوان یك مأموریت اصلی به هدایت تحصیلی توجه ویژه كردند.»
وی درباره هدایت تحصیلی توضیح داد و اظهار كرد: «یك وجه آن به معنای واقعی كلمه به دنبال شناخت تواناییها، استعدادهای دانشآموزان، كمك به وی برای انتخاب آگاهانه و حركت به سمت توسعه متوازن است. یك وجه دیگر هدایت تحصیلی نیز امور اداری است و به معنای فعالیتهای اجرایی و عملیاتی است كه فرمهای شماره 6 و 7 و تعیین و تغییر رشته از جمله آن هستند.»
رئیس اداره متوسطه اول اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران با تصریح بر اینكه در هدایت تحصیلی فقط مدیر مدرسه نقش ندارد، بیان كرد: «مدیر به عنوان یك رهبر آموزش در مدرسه، كار هدایت را انجام میدهد. امروز در هدایت تحصیلی، همه معلمان درباره دانشآموز و وضعیت وی برای انتخاب رشته نقش خواهند داشت.»
وی از برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران و مشاوران و همچنین معلمان گفت و اشاره كرد: «معلمان در فرآیند هدایت تحصیلی كاملاً توجیه هستند و هنگامی كه برگه هدایت تحصیلی به معلم داده میشود، میداند فارغ از نمره باید بر اساس استعدادها، رشته تحصیلی وی را پیشنهاد دهد.»
قربانی افزود: «اولیا و دانشآموزان نیز در فرآیند تحصیلی بسیار مؤثر هستند و بنابراین فرآیند هدایت تحصیلی نگاهی جامع به همه گروهها در مدارس و خانوادهها دارد.»
رئیس اداره متوسطه اول اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران به شرایط پیش آمده ناشی از كرونا اشاره و اظهار كرد: «یكی از دغدغههای مدیران مدارس و مدیران آموزش و پرورش، اجرای فرآیند تحصیلی در دوران كرونا بود كه این كار با استفاده از سامانه «شاد» صورت گرفت.»
علیرضا قربانی درباره وضعیت اجرای هدایت تحصیلی تصریح كرد: «شرایطی كه در چند سال گذشته و هم اكنون در فرآیند هدایت تحصیلی اجرا میشود، قطعاً حالت مطلوب نیست، اما وقتی با دوره گذشته مقایسه كنیم، كاملاً شاهد پیشرفت هستیم و به دوره متوسطه اول اكنون به عنوان یك مأموریت نگاه میشود. وقتی آموزش و پرورش به عنوان یك مأموریت به این دوره نگاه میكند، تلاش خواهد كرد تمام امكانات خود را برای رسیدن به اهداف این دوره به كار گیرد.»
وی در عین حال بیان كرد: «هنوز با این نقطه كه یك دانشآموز در پایان دوره متوسطه اول، كارنامهای بر اساس شناخت، استعداد و توان خود داشته باشد، فاصله داریم.»