خبرگزاری پانا: فرآیند هدایت تحصیلی در دوران کرونا در بستر مجازی و شبکه شاد انجام می‌شود

امروز در هدایت تحصیلی، همه معلمان درباره دانش‌آموز و وضعیت وی برای انتخاب رشته نقش خواهند داشت

1399/04/22
|
09:30

تهران (پانا) - به گفته رئیس اداره متوسطه اول آموزش و پرورش شهر تهران یکی از دغدغه‌های مدیران مدارس و مدیران آموزش و پرورش، اجرای فرآیند تحصیلی در دوران کرونا بود که این کار با استفاده از سامانه «شاد» صورت گرفت.

برنامه «گفت‌وگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع فرآیند تحصیلی هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم و با حضور علیرضا قربانی رئیس اداره متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به روی آنتن رفت.

علیرضا قربانی با بیان اینکه در دوران تحول بنیادین در سیستم آموزش و پرورش، بازگشت فرایند هدایت تحصیلی به جایگاه اصلی خود بود، گفت: «قبلاً هدایت تحصیلی در سال نخست دوره متوسطه دوم صورت می‌گرفت اما با مستقر شدن سند تحول بنیادین، مدیران آموزش و پرورش به عنوان یک مأموریت اصلی به هدایت تحصیلی توجه ویژه کردند.»

وی درباره هدایت تحصیلی توضیح داد و اظهار کرد: «یک وجه آن به معنای واقعی کلمه به دنبال شناخت توانایی‌ها، استعدادهای دانش‌آموزان، کمک به وی برای انتخاب آگاهانه و حرکت به سمت توسعه متوازن است. یک وجه دیگر هدایت تحصیلی نیز امور اداری است و به معنای فعالیت‌های اجرایی و عملیاتی است که فرم‌های شماره 6 و 7 و تعیین و تغییر رشته از جمله آن هستند.»

رئیس اداره متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران با تصریح بر اینکه در هدایت تحصیلی فقط مدیر مدرسه نقش ندارد، بیان کرد: «مدیر به عنوان یک رهبر آموزش در مدرسه، کار هدایت را انجام می‌دهد. امروز در هدایت تحصیلی، همه معلمان درباره دانش‌آموز و وضعیت وی برای انتخاب رشته نقش خواهند داشت.»

وی از برگزاری جلسات توجیهی برای مدیران و مشاوران و همچنین معلمان گفت و اشاره کرد: «معلمان در فرآیند هدایت تحصیلی کاملاً توجیه هستند و هنگامی که برگه هدایت تحصیلی به معلم داده می‌شود، می‌داند فارغ از نمره باید بر اساس استعدادها، رشته تحصیلی وی را پیشنهاد دهد.»

قربانی افزود: «اولیا و دانش‌آموزان نیز در فرآیند تحصیلی بسیار مؤثر هستند و بنابراین فرآیند هدایت تحصیلی نگاهی جامع به همه گروه‌ها در مدارس و خانواده‌ها دارد.»

رئیس اداره متوسطه اول اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به شرایط پیش آمده ناشی از کرونا اشاره و اظهار کرد: «یکی از دغدغه‌های مدیران مدارس و مدیران آموزش و پرورش، اجرای فرآیند تحصیلی در دوران کرونا بود که این کار با استفاده از سامانه «شاد» صورت گرفت.»

علیرضا قربانی درباره وضعیت اجرای هدایت تحصیلی تصریح کرد: «شرایطی که در چند سال گذشته و هم اکنون در فرآیند هدایت تحصیلی اجرا می‌شود، قطعاً حالت مطلوب نیست، اما وقتی با دوره گذشته مقایسه کنیم، کاملاً شاهد پیشرفت هستیم و به دوره متوسطه اول اکنون به عنوان یک مأموریت نگاه می‌شود. وقتی آموزش و پرورش به عنوان یک مأموریت به این دوره نگاه می‌کند، تلاش خواهد کرد تمام امکانات خود را برای رسیدن به اهداف این دوره به کار گیرد.»

وی در عین حال بیان کرد: «هنوز با این نقطه که یک دانش‌آموز در پایان دوره متوسطه اول، کارنامه‌ای بر اساس شناخت، استعداد و توان خود داشته باشد، فاصله داریم.»

دسترسی سریع