آهنگسازان توجهی به ریتم موسیقی آذربایجان ندارند نوازنده و موسیقیدان برجسته آذری گفت: موسیقی و رقص آذربایجانی به دلیل سردسیر بودن منطقه ریتم كوبنده و اكتیوی دارد اما آهنگسازان به این مسئله توجه نمیكنند. 1402/04/25|
نسل امروز اطلاعات كافی درباره موسیقی گذشتگان ندارد فریدون پور با بیان اینكه نسل امروز اطلاعات چندانی راجع به موسیقی گذشتگان ندارد گفت: موسیقی ایرانی ماهیت خاص خودش را دارد و همه ما باید با ماهیت این موسیقی آشنا شویم. 1402/04/06|
نوگرایی نباید موجب خیانت به موسیقی ایرانی شود آهنگساز برجسته كشورمان تأكید كرد: ما در عین نوگرایی باید توجه كنیم كه به موسیقی ایرانی خیانت نشود چون اخیراً شاهد لحنهای تركی و عربی و ارمنی در موسیقی ایرانی هستیم كه خوب نیست و موسیقی ما را تحت الشعاع قرار میدهد. 1402/04/06|
فرهنگ موسیقی كُردی اشتراكات نزدیكی با موسیقی جهان اسلام دارد خالد پیشداد كه از نوازندگی ساز عود است در رادیو گفت وگو اظهار كرد: فرهنگ موسیقی كُردی در عین اشتراكات نزدیكی كه با موسیقی جهان اسلام دارد افتراقاتی نیز دارد بطوریكه به آسانی می توان آن ها را از هم تمییز و تشخیص داد. 1402/03/27|
درآمدزایی كنسرتی؛ در سایه فقدان قانون كپیرایت كارشناس موسیقی در فضای دیجیتال، نبود قانون كپی رایت را موجب گسترش توزیع آثار موسیقیایی در بستر پلتفرمهای خارجی دانست و افزود: این نقیصه منجر میشود چرخشِ اقتصاد موسیقی بر دوش كنسرتها باشد. 1402/03/08|
موسیقی بدون مرز؛ زبان مشترك ملتها نوازنده و كارشناس موسیقی معتقد است موسیقی بدون مرز زبان مشترك میان ملت هاست و در این بین معضلی كه موسیقی را از شكلی حسی خارج میكند، ورود وجه الكترونیك و غیرهنری است. 1402/02/27|
چهچهه نمك آوازخوانی است كارشناس و مدرس آواز ایرانی به رادیو گفتوگو گفت: معتقدم چهچههای كه عوام آن را میشناسند، نمكِ هنر آوازخوانی است و شخصا آواز را بدون تحریر، قابل قبول نمیدانم. 1402/02/18|
دنیا، صدای تنبور ایرانی را خواهد شنید مدرس ساز تنبور در رادیو گفتوگو تاكید كرد كه در پی برنده شدن اثر "هیچ آشنا" در جشنواره آكادمیا، قطعات زندهای از او در رادیو و تلویزیون سراسر دنیا پخش خواهد شد. 1402/02/10|
دُر موسیقی ایرانی در اذان موذن زاده اردبیلی مدرس و نوازنده سنتور با اشاره به تبحر مرحوم موذن زاده اردبیلی در شناخت موسیقی ایرانی تاكید كرد مداحان و قراء نباید بهره مندی از نكات ظریف موسیقی ایرانی را از یاد ببرند. 1402/02/05|
ضربهای كه تكنولوژی به موسیقی زد مدرس و نوازنده ویولن از دخل و تصرف تكنولوژیهای روز و آسیبهایی كه برای موسیقی ایرانی دارد، سخن گفت و افزود: جوانان امروز ایده خاصی در سر ندارند. 1402/01/19|
مقام نوروز از دل شاهنامه به ما رسیده است یك پژوهشگر موسیقی تاكید كرد كه مقام موسیقیایی نوروز از دیرباز وجود داشته و مصداق آن نیز در ابیات حكیم فردوسی آمده است. 1402/01/03|
سكوت دو دههای حاكمیت در قبال موسیقی جعفری از سكوت معنادار حاكمیت در قبال موسیقی طی 2 دهه متوالی سخن گفت و تاكید كرد پس از آن نقشه جامع مهندسی فرهنگی كشور در شورایعالی انقلاب فرهنگی تصویب شد. 1401/12/21|
پیانو؛ سازی برای تمام فصول یك مدرس موسیقی تاكید كرد كه فراگیری ساز پیانو به دلیل سهل بودن تولید صدا، برای تمام سنین از 4 ساله تا یك فرد 60 ساله میسر است. 1401/12/14|
تحریرهایی كه صدای طبیعت را زنده میكند مدرس و نوازنده ساز ارغنون از برخی تحریرها در این موسیقی سخن گفت كه برگرفته از صدای حیوانات در طبیعت است. 1401/12/01|
تصنیفخوانی شجریان تا چاوشی؛ فاصلهای از زمین تا آسمان یك كارشناس ادبی ضمن مصاحبه با رادیو گفتوگو در رابطه تفاوت شعر سروده شده با نوعِ خوانش آن توسط خوانندگان موسیقی، در این باره به مثالی از استاد شجریان و محسن چاوشی پرداخت. 1401/11/08|
موسیقی و سرود دو هدیه ایرانِ كهن برای ماست یك استاد ادبیات در رابطه با جای گیری موسیقی در آئینهای كهن ایران تاكید كرد كه موسیقی و شعر از دیرباز در سرزمین ما رواج داشته است. 1401/11/04|