زبان سیستانی كنونی، بازمانده زبان سكایی است عفت امانی گفت: به گویش مردم سیستان در لفظ خودشان، سیستونی گفته میشود و جزو زبانهای ایرانی نو، شاخه غربی جنوبی است و بیشترین خویشاوندی را با گویش مرده ماوراء النهری و تاجیك كنونی دارد. 1400/05/04|
خواندن متون كهن؛ پایانی برای انقطاع ذهنی از میراث ادبی خودی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: خانواده میتواند از طریق متصل كردن اعضای خود به ادبیات كهن، به انقطاع ذهنی از میراث ادبی خودی پایان دهد. 1400/04/27|
خواندن لالایی و قصه گفتن، راهی برای حفظ زبان فارسی امانی در رادیو گفت و گو بیان كرد: گفتن لالایی و قصههای محلی راهكار مؤثری در حفظ زبان توسط خانوادههاست چرا كه واژگان كهن در این قالبها بیشتر حفظ میشود. 1400/04/27|
فرهنگ خواندن ادبیات باید در خانواده نهادینه شود دكتر شهلا آبنوس در رادیو گفت و گو بیان كرد: برای دانش آموزان خواندن ادبیات دشوار است چرا كه بنیان آن در خانواده نهاده نشده، بنابراین خانوادهها باید فرهنگی باشند و معلم تأثیرگذاری بالایی دارد به شرطی كه در خانوادهها فرهنگ آن نهادینه شده با 1400/04/27|
مترجمان كتاب، باید به تفاوت فرهنگها آگاه باشند یك نویسنده كودك گفت: كسانی كه كتاب را ترجمه میكنند باید به تفاوتها آگاه باشند و بدانند كه نویسندگان آن طرف در نوشتن رها هستند و قید و بندی ندارند. 1400/04/21|
نیاز كودكان امروز به آموزش بیشتر/ ادبیات؛ راهی برای آموزش به كودكان یزدانی در رادیو گفتوگو گفت: در گذشته فاصلهی كمی بین كودكی و بزرگسالی وجود داشته و آموزش راحتتر بود در حالی كه امروزه با زیاد شدن فاصله بین كودك و بزرگسال و تغییر سبك زندگی،كودك به آموزش بیشتری نیاز دارد كه پایه آن ادبیات كودك ونوجوان است. 1400/04/19|
زنان در رمان نویسی موفقیت بیشتری كسب كردهاند كارشناس بین الملل بنیاد بین المللی سعدی گفت: قالب داستان برای زنان محدودیت كمتر دارند و بسیاری از بانوان میتوانند دغدغهها و معضلات دنیای اطراف خود را در قالب داستان منعكس میكند و موفقیت بیشتری نیز برای بانوان حاصل میشود. 1400/04/14|
برابری زنان امروز با مردان در عرصه ادبیات یك شاعر در رادیو گفت و گو گفت: زنان امروز، برابر با مردان در عرصه ادبیات هستند و راه خود را پیدا كردند و توانسته صورت، معنا و قالب را دچار تحول كند؛ بنابراین امروز قلم به دست زنان است. 1400/04/13|
لقب «ملك الشعرا» آستان قدس متعلق به كیست؟ محمدی در رادیو گفت وگو اظهاركرد: لقب ملك الشعراء برای شاعرانی كه در بارگاه امام رضا (ع) شعر میسرودند نیز به كار میرفت كه آخرین آنها ملك الشعرای بهار و اولین آنها هم محمدكاظم صبوری بود. 1400/04/05|
محتوای اشعار رضوی با تجربه زیستی مخاطبان همراه است یك استاد دانشگاه گفت: شعر آئینی، مناسبتی و رضوی همیشه سعی كرده كه همراه با نمادها منظور نظر خاص خود را به مخاطبان برساند 1400/04/05|
راز مانایی شعر آئینی در اعتراض به حكومتهای ظالم است كارشناس ادبیات رضوی،اعتراضی بودن شعرآئینی در طول تاریخ تشیّع را دلیل مانایی آن دانست وگفت: انزجار لایههای مختلف از فضای اختناق، مطرح بودن همیشگی خاندان پیامبر به عنوان كشتی نجات و حمایت اهل بیت از شعر آئینی باعث سروده شدن و ماندگاری آن شد. 1400/04/05|
نگاهی به نقش بانوان در ادبیات فارسی كارشناس بنیاد بین المللی سعدی جنبش زنانه را پدیدهای معاصر خواند و گفت: زنان به دلیل محدود بودن فضا و جسارت كمتر، قبل از مشروطه كم رنگ تر دیده میشوند و در معاصر قوت بیشتری دارد. 1400/03/22|
مادران میتوانند الگوهای زبانی معتبر را به فرزندان خود آموزش دهند سپیده عبدالكریمی در رادیو گفت و گو عنوان كرد: مادران و بانوان در هر سنی كه هستند، چون در ارتباط بیشتری با فرزندان قرار میگیرند با آگاهی از نقش خود میتوانند الگوهای زبانی معتبر را در میان فرزندان خود رواج دهند. 1400/03/22|
شعر؛ بهترین ابزار برای بیان افكار شاعران پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی گفت: شعر به جهت ماهیتی كه دارد بهترین ابزار برای حكما، عرفا و كسانی كه در آسمان معنویت سیر میكنند، است و علمای بسیاری كه حتی شاعر نبودند، افكار خود را در قالب شعر آوردند. 1400/03/18|
ادبیات عرفانی با مفهوم ولایت رشد كرد دكتر عمار موحد گفت: ادبیات عرفانی با مقوله ویژهای با عنوان ولایت رشد كرده و شاعران بزرگ فارسی زبان حتی سُنی، مصداق كامل ولایت را در اهل بیت میدیدند. 1400/03/17|
انتقاد به نگاه عرفانی، موجب شكل گیری ادبیات عرفانی شد دكتر مسلم نادعلیزاده در رادیو گفتوگو در مورد انتقادات به نگاههای عرفانی از منظر كلام و بحثهای شیعه، اذعان كرد: این انتقادات موجب شد كه ادبیات عرفانی شیعی نیز شكل گیرد اما نتوانست به جایگاه واقعی خود برسد و شاعری قَدَری در این حوزه نداری 1400/03/16|