خبرگزاری صداوسیما: هدف مهم طرح یك فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو

دبیر كمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: هدف اصلی طرح یك فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو، برداشتن تأثیر قطعی معدل و برگرداندن تأثیر مثبتی بوده كه قبلاً وجود داشته است.

1402/03/07
|
10:15

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شیوا قاسمی پور در برنامه رویداد رادیو گفتگو در بررسی طرح یك فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو گفت: در حال حاضر تأثیر معدل به صورت مثبت بوده و قطعاً اگر ثاثیر مثبت به نفع داوطلب باشد اعمال می‌شود و اگر مثبت نباشد، اعمال نمی‌شود.
سوال: طرح یك فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی بر چه موضوعی تاكید دارد؟
قاسمی پور: طرح اصلاح یعنی آن مصوبه‌ای كه شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانونی كه در مورد كنكور داریم نكته‌ای را كه ما می‌خواهیم اصلاح كنیم این است كه تاثیر قطعی معدل را كه الان بچه‌های ما روی این موضوع اشكال دارند خصوصا بچه‌های مناطق محروم، روی این نكته متمركز شدیم كه بتوانیم كاری كنیم كه به نفع بچه‌های مناطق محروم باشد، مناطق كمتر توسعه یافته، می‌خواهیم بیشتر كمك كنیم عدالت آموزشی برقرار شود برای دانش آموزی كه در تهران با همه امكانات در حال تحصیل است با دانش آموزی كه مثلا در روستا‌های كردستان درس می‌خواند شرایط یكسانی فراهم شود.


سوال: البته سنوات گذشته كنكور مشخص كرده كه غالبا برگزیدگان كنكور ما حداقل آن‌هایی كه در ده نفر اول هستند اغلب افرادی هستندكه از استان‌های ما هستند گا‌ها از مناطق كمتر توسعه یافته ما هستند و این دانش آموزان خیلی هم خوب ظاهر می‌شوند در عرصه آزمون كنكور، شما برای این كه این تعادل و عدالت آموزشی را بخواهید برقرار كنید دقیقا پیشنهادتان چیست؟
قاسمی پور: پیشنهاد الان ما در كمیسیون این اصلاحیه را آوردیم كه این مصوبه‌ای كه الان، چون مصوبه موخر برای شورای عالی انقلاب فرهنگی است، این مصوبه را اصلاح كنیم به جای این كه تاثیر قطعی باشد، تاثیر مثبت باشد.


سوال: یعنی نمره منفی محسوب نشود هرچقدر كه می‌توانند دانش آموزان امتیاز كسب كنند این امتیاز مثبت را در كنكورشان داشته باشد و اگر امتیاز مثبتی دریافت نمی‌كنند، امتیاز منفی هم نداشته باشد یعنی آن‌ها را از بچه‌های پایتخت عقب نیندازد.
قاسمی پور: بله

سوال: بحث ضریب استان ها، مراكز كم برخوردار، مناطق محروم این‌ها لحاظ می‌شود یا خیر؟
قاسمی پور: این‌ها ضریب‌های خاص خودشان را دارند منطقه یك و منطقه سه كه با هم یكسان نیستند.


سوال: در این اصلاحیه هم آیا شما ضریب خاصی برایشان در نظر می‌گیرید؟
قاسمی پور: استثنائا برای مناطقی كه مثلا زلزله زده است نه برای یك مورد خاص و برای یك شخص خاص یا برای استان خاص، برای استان‌هایی كه در شرایط خاص هستند مثلا پارسال شهرستان خوی زلزله آمد سهمیه‌ای را برای بچه‌های شهرستان در نظر گرفتند.


سوال: این سهمیه‌ای كه برایشان در نظر گرفته می‌شود در خود منطقه خودشان است یعنی پذیرش بومی یا این كه نه در دانشگاه‌های سراسر كشور این اتفاق می‌افتد؟
قاسمی پور: در دانشگاه‌های سراسر كشور است.


سوال: یعنی می‌توانند به صورت مساوی از شرایط مساوی با بچه‌هایی كه در تهران و كلان شهر‌ها هستند استفاده كنند. آیا نكته خاصی در خصوص مصوبه كنكوری‌ها الان وجود دارد كه شما نفرموده باشید؟
قاسمی پور: نكته خاصی كه الان كمیسیون آموزش طی بررسی‌هایی كه انجام داده و نظرات كارشناسی این را به صحن آورده به شورای سنجش واگذار كرده، الان بیشتر اشكالات بچه‌های ما روی این مصوبه است كه تاثیر قطعی باشد یا مثبت.


سوال: خیلی هم نگرانی دارد واقعا افرادی كه در خانواده شان یك كنكوری داشته باشند فكر می‌كنم خیلی شرایط سخت و پر از استرس و فشار روانی است، حالا هرچه این فشار‌های روانی به شكلی كمتر شود هم به خود دانش آموز كمك می‌كند كه بتواند كنكور بهتری را داشته باشد هم این كه به خانواده كمك می‌كند كه از آن طرف بتوانند به دانش آموز كمك كنند كه شرایط بهتری را برای حضور در آزمون داشته باشد.
قاسمی پور: ما تمام شرایط خانواده‌ها هم خودمان و هم به عنوان خانواده و هم به عنوان وكیل مردم این شرایط را در نظر گرفتیم كه كمك كنیم به مردم عزیز كشورمان نه قشرخاص و یك بخش خاص، به جوانان عزیزمان كمك كنیم كه بتوانند شرایط برای آن‌ها هم فراهم شود در حالت عادی و عدالت محور تحصیل كنند در كشورمان.

دسترسی سریع