راهبرد معاصر: چندنرخی شدن قیمت شكر

رئیس اتحادیه بنكداران مواد غذایی تهران گفت: شكر باید به قیمت 38500 در اختیار مصرف‌كننده قرار بگیرد؛ اما به دلیل مشخص نبودن منبع تأمین، نرخها متفاوت است.

1403/07/04
|
08:45

به گزارش راهبرد معاصر، رضا كنگری رئیس اتحادیه بنكداران مواد غذایی تهران در مورد گرانی شكر بیان كرد: پیش از عید به‌صورت سنتی از طریق جامعه تجارت انبارها خرید از وزارت جهاد كشاورزی صورت می‌گرفت و اتحادیه‌های سوپرماركت‌ها، خواربارفروش‌ها، لبنیات و بنكداران شكر خود را از اتحادیه تهیه می‌كردند و شكر با قیمت نهایی 28 هزار تومان به مصرف‌كننده می‌رسید و بازار كاملا به ثبات رسیده بود.



وی افزود: بعد از اسفند سال گذشته و راه‌اندازی سامانه بازارگاه، اتحادیه بنكداران كه محور اصلی توزیع تمام كالاهاست در آن دیده نشده و از این منبع تأمین نشد و اتحادیه به روش قبل توزیع خود را ادامه داد. در این سامانه تنها تولیدكنندگان دیده شدند و باتوجه‌به نامشخص بودن منبع تأمین و همچنین نیاز صنف به شكر، شكر را با قیمت‌های متفاوت از جاهای دیگر تأمین می‌كنند. برای تولیدكنندگان نیز به دلیل گرانی، تولید شكر صرفه‌ای ندارد و از طریق واسطه شكر در اختیار بنكداران قرار می‌گیرد و چندنرخی در بازار ایجاد شده است.



كنگری با اشاره به تفاوت قیمت شكر در بین بنكداران خاطرنشان كرد: شكر باید به قیمت 38500 در اختیار مصرف‌كننده قرار بگیرد؛ اما به دلیل مشخص نبودن منبع تأمین، نرخها متفاوت است. امروز شكر به قیمت 40 هزار تومان درب كارخانه بدون فاكتور رسمی فروخته می‌شود كه منجر به جرائم سنگین واحدهای صنفی می‌شود چرا كه نهادهای نظارتی فاكتور رسمی می‌خواهد.



رئیس اتحادیه بنكداران مواد غذایی تهران با تأكید بر نظرخواهی از كارشناسان و اتحادیه‌ها برای ثبات بازار اظهار كرد: باید كاری كرد دولت و مصرف‌كننده متضرر نشود. اما اتحادیه در بازارگاه دیده نشد و شرایطی به وجود آمده كه تولیدكننده تمایلی برای تولید شكر ندارد. مكاتباتی كه برای حل این موضوع صورت‌گرفته هنوز به نتیجه نرسیده است.



وی همچنین اضافه كرد: اتحادیه مجبور به تأمین مصرف روزانه است كه به‌صورت غیر فاكتور است و نهادهای نظارتی نیز به دلیل نبود فاكتور رسمی صنف را جریمه می‌كنند. امروز كمبود شكر در كشور وجود ندارد؛ بلكه نظام توزیع دچار مشكل شده است.

دسترسی سریع