خبرگزاری پانا: آموزش مجازی به خلاقیت دانش‌آموز كمك می‌كند

تهران (پانا) - برنامه «گفت‌وگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع آموزش در فضای مجازی و با حضور گلناز شفیعی كارشناس ادبیات عرب و دبیر آموزش و پرورش منطقه 14 تهران و محمد فقیری مدرس دانشگاه فرهنگیان به روی آنتن رفت.

1399/03/07
|
13:35

گلناز شفیعی با بیان اینكه حوزه آموزش اعم از دانش‌آموزان و معلمان به ناگهان در مسیر آموزش آنلاین یا مجازی قرار گرفت، گفت: آموزش مجازی كه از اسفند ماه برقرار شد، بسیار برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان اهمیت داشت.

دبیر آموزش و پرورش منطقه 14 تهران اشاره كرد: در ایام آموزش مجازی معلمان تلاش كردند دانش‌آموزان را به چالش بكشند و آزمون‌های آنلاین را برگزار كردند هر چند دانش‌آموزان می‌توانستند از روی كتاب به سؤالات پاسخ دهند.

كارشناس ادبیات عرب با تأكید بر اینكه در ایام آموزش مجازی باید ذهن دانش‌آموزان را درگیر مسائل كند، عنوان كرد: در فروردین ماه این چالش رخ داد و بسیاری از همكاران فرهنگی توانستند، دانش‌آموزان را با خود همراه كنند.

محمد فقیری بیان كرد: با توجه به اینكه ممكن است به دلایل مختلف در آینده نیز مجبور به استفاده از روش‌های آنلاین در آموزش شویم، باید این موضوع را در دستور كار قرار دهیم و حتی اگر چالشی نیز وجود نداشته باشد، باید مانند كشورهای توسعه یافته 25 درصد از آموزش خود را به فضای مجازی اختصاص دهیم.

وی با تأكید بر اینكه معلمان باید با چارچوب‌های آموزش آنلاین آشنا شوند، بیان كرد: اصطلاحات خاصی كه در فضای مجازی وجود دارد باید از سوی معلمان مورد توجه قرار گیرد و در واقع دبیران هر درس به آن واژه‌ها و مفاهیم آن ‌ها تسلط داشته باشند.

وی افزود: معلم باید در فضای مجازی بتواند درس را خیلی خوب سازماندهی كند و این مهم نیازمند وجود نرم افزارهای تخصصی در این زمینه است. البته معلمان نیز باید آموزش لازم را ببینند.

مدرس دانشگاه فرهنگیان با اذعان به این مسئله كه فواید آموزش آنلاین كمتر بیان شده است، عنوان كرد: یكی از فواید آن، مدیریت دانش فنی است یعنی درباره شیوه ارائه درس خود تحلیل و فكر می‌كند. همچنین در آموزش مجازی، دانش‌‌آموز مسئولیت پذیر شده است زیرا به صورت مشاركتی دانش تولید می‌شود.

فقیری با تصریح بر اینكه خلاقیت در آموزش مجازی بیشتر جلوه می‌كند، بیان كرد: استفاده از منابع آزاد كه زمینه خلاقیت را افزایش می‌دهد، یكی از ویژگی‌های آموزش آنلاین و مجازی است و استاد دانشجو را مجبور نمی‌كند كه همان كتاب كلاس را مرور كند و استاد به دانشجویان پروژه و تحقیق ارائه می‌دهد و به همین دلیل از آموزش مجازی با عنوان برنامه درسی باز یاد می‌كنند.

وی از درگیر شدن تمام حواس دانش‌آموز و دانشجو در آموزش آنلاین گفت و بیان كرد: سبك‌های مختلف دیداری، شنیداری و نوشتاری و جنبشی در آموزش آنلاین بیشتر درگیر می‌شود و دانش‌آموزانی كه علاقه به یادگیری دارند در آموزش مجازی حواس‌شان جمع تر است.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان بیان كرد: در آموزش مجازی حواس شنیداری و دیداری دانش‌آموزان بیشتر از زمان دیگر متمركز بر درس است و این یك نكته مثبت برای آموزش‌های آنلاین محسوب می‌شود و به همین دلیل باید در آینده بخشی از شیوه آموزش را به آموزش مجازی اختصاص دهیم.

دسترسی سریع