بیان ما؛ مدنی: از هر 10 نفر در قرعه كشی 1 یا 2 نفر مصرف كننده واقعی است

نشست كارشناسان حوزه خودرو و صنعت با موضوع «قیمت گذاری خودرو در ستاد تنظیم بازار» در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

1400/09/15
|
07:19

به گزارش بیان ما؛ اوایل آبان ماه امسال بحث تولید زیان‌ده شركت‌های خودروساز و افزایش خودروهای ناقص كف كارخانه به‌همراه مطالبات معوق قطعه‌سازان عاملی شد تا وزیر صمت وعده رفع مشكلات آن هم طی دو هفته را بدهد، البته همین موضوع با ابهامات زیادی از سوی بخش قطعه‌سازی كشور روبه‌رو بود چراكه مشخص نبود خودروسازان با كدام سیاست روشن می‌خواهند مطالبات معوق قطعه‌سازان را پرداخت و حتی افزایش تولید را هم اجرایی كنند.
بعد از گذشت یك هفته از وعده وزیر صمت شركتهای خودروسازی سایپا و ایران خودرو در اواسط آبان ماه به بهانه افزایش هزینه‌های تولید و بر مبنای نرخ تورم بخشی بانك مركزی قیمت محصولات داخلی را 15 تا 19 درصد (4 میلیون تا 56 میلیون تومان) گران كردند كه همین امر واكنش های زیادی از سوی مردم درپی داشت كه در نهایت با ورود رئیس جمهور به گرانی خودرو این موضوع موقتاً لغو شده است تا بررسی قیمت گذاری خودروها در ستاد تنظیم بازار انجام و در نهایت این ستاد مجوز تغییرات قیمت را به خودروسازان بدهد.
در حال حاضر بیش از یك هفته از واگذاری مسئولیت تعیین قیمت خودرو به ستاد تنظیم بازار می گذرد و هنوز این ستاد نظر نهایی خود را اعلام نكرده است. در كنار این موضوع بازار خودرو هم در ركود بسر برده و همه به نوعی منتظر تعیین تكلیف قیمت گذاری های جدید خودرو مانده اند.
خبرگزاری تسنیم در همین ارتباط با برگزاری میزگردی با همكاری رادیو گفتگو به بررسی وضعیت قیمت گذاری خودرو و ارائه پیشنهادات برای حل مشكلات صنعت خودرو پرداخت.
در این میزگرد سعید مدنی (مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا)، دكتر ابوالفضل خلخالی (عضو هیات علمی دانشگاه و كارشناس صنعت خودرو)، مهندس علی اكبر جوان روح (كارشناس صنعت خودرو و قطعه ساز) و میرهادی رهگشای (پژوهشگر اندیشكده اقتصاد مقاومتی و سردبیر پایگاه تحلیلی مسیر اقتصاد) حضور داشتند.
*مدنی: خودروسازان بالای 15 تا 20 درصد قیمت تمام شده خودروها با زیان مواجه هستند
سعید مدنی، مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی سایپا در این نشست گفت: در طول سال های گذشته عمدتاً تصمیمات تكلیفی در صنعت خودرو حاكم بود به نحوی كه اگر دخالت های دولتی نبود ما امروز شاهد افزایش قیمت ها نبودیم. به اعتقاد من اگر قیمت های خودرو در طی چند سال گذشته آزاد می شد بازار با این گرانی ها روبه رو نبود. خودروسازان در بیش از 15 تا 20 درصد قیمت تمام شده خودروها با زیان مواجهه هستند.
ابوالفضل خلخالی، عضو هیات علمی دانشگاه و كارشناس صنعت خودرو نیز در این نشست گفت: متاسفانه ما به صنعت خودرو بی‌مهری می‌كنیم. مدیریت ناصحیح عامل این روزهای شركت های خودروسازی است. همیشه مدیریت های پیچیده به همراه رانت و فساد عاملی شده تا دانش فنی در این بخش به مزیت اقتصادی ختم نشود.
وی با بیان اینكه بهره رانتی و مدیریت های غیر كارشناسی صنعت خودرو را دچار مشكل كرده است، افزود: اما سوال اینجاست چرا با وجود این همه زیان در تولید هیچ مدیری در این صنعت استعفا نمی دهند؟ سیاست گذاری معیوب در این صنعت نشان می دهد اگر مجدداً افزایش قیمت ها لحاظ شود تغییری در این صنعت اتفاق نخواهد افتاد. باید فكر اساسی در مدیریت این بخش كرد.
* جوان روح: صنعت خودرو گرفتار سیاست های غلط است
علی اكبر جوان روح،كارشناس صنعت خودرو و قطعه ساز گفت: صنعت خودرو گرفتار سیاست های غلط است زمانی كه ارز چند برابر می شود تولیدكنندگان دچار افزایش هزینه های تولید و كاهش نقدینگی می‌شوند اما چرا كسی دلایل این نوسانات ارزی را اعلام نمی كند!. امروز تغییرات نقدینگی و قیمت ارزی مشكلات زیادی را برای صنایع بوجود آورده است.
وی افزود: خودروساز بدهكار به قطعه ساز است از طرفی هم برای گردش فعالیت نیازمند مواد اولیه است. چرا هر كجا دولت كم آورده است دست در جیب مردم می‌كند. بازی با ارز باید پایان یابد و براساس ارزش كارها انجام شود كه در این صورت اوضاع ساماندهی خواهد شد.
جوان روح در ادامه گفت: صنعت خودرو به كل صنایع كشور وابسته است به نحوی كه هر كجا كشوری پیشرفتی دارد دارای صنعت خودروی پیشرفته ای نیز است. حالا ذلیل شدن این بخش از بی سیاستی ها است.
* فضا برای آزادسازی قیمت خودرو نیست
میرهادی رهگشای، پژوهشگر اندیشكده اقتصاد مقاومتی نیز در این نشست ضمن مخالفت با آزادسازی قیمت خودرو گفت: در شرایط فعلی فضا برای آزادسازی قیمت ها فراهم نیست. نمی توان نهاد قیمت گذار را كنار گذاشت. سهام های تو در تو با زیان های بالا زمینه ها را برای قیمت گذاری فراهم كرده است.
مدنی در ادامه صحبت های خود گفت: نقش اصلی در سیاست گذاری های صنعت خودرو را دولت دارد. مسائل سیاسی اولویت دارد. مدیری كه به سیاست ها تن در نمی دهند حذف می شود. این صنعت سیاست زده است. خودروساز وقتی با افزایش هزینه ها روبه رو است چگونه بهره وری را افزایش دهد.
وی تاكید كرد: مقصر رفتن خودروساز در گرداب وام های سنگین را باید سیاست های دولت دانست. در دولت نهم وقتی خودروسازی در حیطه دولت رفت دخالت ها شروع شد.
* فریز كردن قیمت ها سیاست اشتباهی بود
مدنی با بیان این كه فریز كردن قیمت سیاست اشتباهی بود، گفت: افزایش قیمت در كارخانه باعث افزایش قیمت ها در بازار نمی شود. وقتی قیمت ها را در كارخانه ثابت نگاه می دارید فضا برای آمدن پول های سرگردان در بازار خودرو فراهم‌می شود.
خلخالی نیز در ادامه این نشست گفت: ساختار مدیریت در صنعت خودرو باید اصلاح شود. اگر دولت ها اجازه تغییر سیاست گذاری ها را نمی دهند چرا باید برای افزایش قیمت ها تلاش كرد! اگر ظرفیت افزایش یابد نیاز بازار رفع و‌اختلاف قیمتی حذف می شود. من معتقدم قیمت گذاری دستوری اشتباه هست. باید معلوم شود خودروسازی دولتی یا خصوصی است.
جوان روح با بیان این كه خودروساز به شكل حقوقی خصوصی است اما دولت آن را اداره می كند گفت: اگر فساد هم وجود دارد به دلیل همین شكل مدیریت است.
رهگشا با بیان این كه راهكار حذف رانت افزایش تولید است گفت: خبر افزایش قیمت كارخانه ای، قیمت بازار را افزایش داد چطور می توان گفت تقاضای سوداگرایانه در این شرایط كم خواهد شد. برای حل موضوع باید به فكر افزایش تولید بود از طرفی دولت هم باید ثبات اقتصادی را به وجود آورد.
* از هر 10 نفر در قرعه كشی 1 یا 2 نفر مصرف كننده واقعی است
مدنی گفت: سال 91 كه قیمت پراید 18 میلیون شد صف خرید ایجاد شد تا 3 هفته فروش افزایش قابل توجهی پیدا كرد. اما بعد از حرف های آقای احمدی نژاد كه "پراید كیلو چند" مردم از خرید خودرو منصرف كرد. اگر ستاد تنظیم بخواهد براساس فرمول های خود كار كند باید الزاماتی را رعایت كند كه در شرایط فعلی امكان پذیر نیست. تنها راه، قیمت گذاری خود تعیین قیمت در حاشیه بازار است. حاشیه بازار قیمت خودرو را در بازار كاهش خواهد داد.
وی با بیان این كه از هر 10 نفر در قرعه كشی 1 یا 2 نفر مصرف كننده واقعی است گفت: خودرو امروز سود آنی دارد كه این موضوع باید برطرف شود. اگر ظرفیت بیش از تقاضا باشد خودروساز باید قیمت ها را كمتر كند یا شرایط فروش را تغییر دهد.
* انحصار از صنعت خودرو برداشته و واردات آزاد شود
خلخالی راهكار صنعت خودرو را خصوصی سازی دانست و گفت: به نظر من برای یك بار تصمیم بگیریم خودروساز دولتی است و باید افزایش تولید را برای مدیریت بازار انجام دهیم. نگویید نمی شود بگویید ما نمی توانیم. اگر خودروساز می خواهد افزایش قیمت دهد باید شفافیت قیمت گذاری، افزایش تیراژ، برنامه افزایش كیفیت و توسعه محصول را انجام دهد.
جوان روح گفت: امروز دولت تعیین تكلیف می كند. انحصار باید در این صنعت برداشته شود و واردات صورت گیرد. البته باید نرخ تولید هم افزایش پیدا كند. ما قیمت بازار نداریم امروز توهم قیمت ها در بازار است. در حال حاضر عرضه با تقاضا مناسب نیست. توصیه می كنم دلیل افزایش قیمت اگر فولاد است در مورد آنها صحبت كنید نه اینكه مدام بگویید ما برای تولید باید افزایش قیمت ها را دریافت كنیم.

دسترسی سریع