با مدرسه همایونی اصفهان آشنا شوید معتمدی گفت: ظل السطان پسر ناصرالدین شاه به عنوان والی اصفهان به دنبال تأسیس مدرسه ای شبیه مدرسه تبریز بود كه در سال 1298 از پدرش اجازه تأسیس این مدرسه را می گیرد و در روز 15 رجب همان سال تأسیس می شود. 1400/05/09|
شرط لازم برای ورود شركتهای دانشبنیان به پاركهای علموفناوری چیست؟ معاون مركز شركتها و موسسات دانشبنیان در معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری در رادیو گفتوگو، از شروط لازم برای ورود شركتهای دانش بنیان به پاركهای علم و فناوری و بهرهمندی از تسهیلات مالی و حقوقی سخن گفت. 1400/05/09|
تأسیس دارالفنون، اولین گام در مسیر آموزش و پرورش تبریز بود یك مورخ علم در رادیو گفتوگو بیان اینكه تأسیس دارالفنون تبریز اولین گام در مسیر آموزش و پرورش آن شهر بود گفت: تعداد شاگردان این مدرسه در ابتدا 40 نفر و سرانجام به 70 نفر رسید، همچنین مدرسه شبانه روزی و رایگان بود. 1400/05/03|
"فلسفه اشراق و حكمت متعالیه" سرمنشاء علم غربی است استاد مدعو گروه علم و اطلاعات دانشگاه شهید بهشتی خاستگاه علم در جهان غرب را در فلسفه اشراق و حكمت متعالیهی ایران زمین جستجو كرد. 1400/05/02|
نگاهی به نتایج احداث دارالفنون در ایران یك مورخ علم در رادیو گفت و گو گفت: مهمترین نتیجه كار دارالفنون، تربیت افراد صاحب علم و اندیشه بود و همچنین تألیف و ترجمه، رواج طب غربی، قالیبافی و كتابخانه از جمله نتایج كار تأسیس دارالفنون بود. 1400/04/26|
سهم دانشگاهها در بیكاریِ فارغالتحصیلان چقدر است؟ عضو هیئتعلمی مركز تحقیقات سیاست علمی كشور از نواقص دانشگاههای كشور برای تربیتِ "دانشجویانِ جامعه پذیر" سخن گفت و این نقص را منجر به ناكارآمدی فارغالتحصیلان در بازار كار عنوان كرد. 1400/04/26|
آشنایی با شخصیتهای مؤثر در تاریخ علم ایران اسفندیار معتمدی گفت: خاندان غفاری در انتقال علم به دارالفنون مؤثر بودند و همچنین میرزا كاظم محلاتی از جمله افرادی بود كه به فرانسه رفت و پس از بازگشت از آنجا بیش از 40 سال در ایران تدریس مداوم كرد. 1400/04/20|
وقتی یافتههای علمی در زندگی بشر فاجعه میآفریند عضو هیئتعلمی مركز تحقیقات سیاست علمی كشور در رابطه با موضوع "علم اخلاقمحور" به رادیو گفتوگو، گفت: چنانچه در حوزه علمی بر مدار اخلاق حركت نكنیم، یافتههای علمی برای بشر فاجعه بار خواهد بود. 1400/04/19|
دستگاه تلگراف در ایران اولین بار در مدرسه دارالفنون احداث شد یك نویسنده در رادیو گفت وگو برقرارشدن دستگاه تلگراف بین دو كلاس درس را از جمله كارهای مدرسه دارالفنون دانست و افزود: ناصرالدین شاه كه از این امر راضی شده بود دستور داد تا علی قلی خان دستگاه تلگرافی بین تهران و چمن سلطانیه زنجان برقرار كند. 1400/04/12|
مالكیت فكری؛ قراردادی میان مخترع و دولت معاون مالكیت فكری وزارت دادگستری در رادیو گفت و گو چگونگی تحقق مالكیت فكری و تعهد مخترع و دولت در این زمینه را تشریح كرد. 1400/04/12|
هر چه جامعهای نهادمند باشد، اثرگذاری نخبگان محدودتر خواهد شد محمد ناصحی در رادیو گفت و گو با بیان اینكه نخبگان، یك نهاد محسوب میشوند گفت: هر چقدر یك جامعه نهادمندتر باشد، اثرگذاری افراد و نخبگان محدودتر خواهد شد. 1400/04/07|
ظهور "علوم جنگ پایه" بهدست ابرقدرتهای شرق و غرب یك عضو هیئتعلمی موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با اشاره به آغاز تلفیق علوم جنگ پایه، مبدأ آن را پس از جنگ جهانی دوم و آغازگر این مسیر را شوروی، انگلیس و امریكا دانست. 1400/04/06|
علوم انسانی چگونه برای سیاست گذاران چالش ایجاد میكند؟ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در رادیو گفتو گو به چالشهای پیش روی بومی سازیِ اجباریِ علوم انسانی تاكید كرد. 1400/03/22|
انسانِ پیشبینیناپذیر چه تاثیری در تاریخعلم گذاشت؟ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه با رادیو گفتوگو، ضمن تقسیم بندی علوم به دو قسم سخت و نرم، از جدالی میانِ دانشمندان این دو حوزه سخن گفت كه از پیشبینی ناپذیر بودن انسان حكایت دارد. 1400/03/17|
نگاهی اجمالی به قیام 15 خرداد احمد ابوحمزه گفت: قیام 15 خرداد را مردم به صورت خیلی عادی و مسالمت آمیز انجام دادند اما ساواك از آنها ترس داشت و موضوع را برای تثبیت جایگاه خود، بسیار بزرگ جلوه میداد. 1400/03/16|
ساواك در قیام 15 خرداد غافلگیر شد محمد باقر نوذری گفت: ساواك سازمان نوپایی بود اما تحت مدیریت مهم ترین سازمان های امنیتی جهان بود اما در قیام 15 خرداد، گسترش و حضور مردم، آن را غافلگیركرد. 1400/03/16|