"كمالالملك" در دوران مشروطه رئیس مدرسه "صنایعمستضعفه" بود مورخ تاریخ علم در مصاحبه با رادیو گفتوگو، مشروطه را موجب نظاممند شدن مدارس در كشور دانست و در این راستا به تاسیس مدرسه "صنایع مستضعفه" به ریاست "كمال الملك" اشاره كرد. 1400/10/11
وقتی تنبیه دانشآموزان خوردن "نانخالی" بود نویسنده و پژوهشگر تاریخ معاصر در مصاحبه با رادیو گفتوگو، ضمن واكاوی دستورالعملهای مدارس اولیه در ایران، بر باور غلطِ استفاده از چوب و فلك در همه مدرسههای قدیم خط بطلان كشید. 1400/08/23
توجه ویژه مدارس زرتشتی به "تعلیم و تربیت" پژوهشگر تاریخ علم در مصاحبه با رادیو گفتوگو گفت: ضمن مقایسهای میان مدرسه زرتشتیان با كلیمیان و ارامنه، در مییابیم كه زرتشتیان تعداد دانشآموزان كمتری به ازای هر معلم در كلاس قرار میدادند تا آموزش مطلوب باشد. 1400/07/18
"زبانفارسی" عنصر هویتبخش به ایران و ایرانی نویسنده و پژوهشگر ادبی در مصاحبه با رادیو گفتوگو "زبان فارسی" را از مولفههای اصلی هویت بخشی به ایرانیان دانست چراكه در هیچ یك از حملات به كشورمان تغییر نكرده است. 1400/06/29
"ادبیات" تولد دوباره انسان است یك نویسنده و شاعر در رادیو گفتوگو به تشریح چیستی ادبیات پرداخت و آن را گفتگوی انسان با خویشتن و تولدی دوباره برای او معنا كرد. 1400/06/28
چرا سیاست و حقوق در روابط خارجه مهم است؟ یك مورخ تاریخِ علم در ایران در رادیو گفتوگو، به الزاماتِ علمی و اطلاعاتیِ كارمندان وزارت خارجه و پیشینه این مهم در تاریخ سیاستِ كشورمان اشاره كرد. 1400/06/13
نقشهای كه كلیسای پروتستان در ایران پیاده كرد مورخ علم در تاریخ ایران در رادیو گفتوگو، از ورود مبلغان غربی در زمان قاجار به كشورمان سخن گفت و اصلی ترین وظیفه آنها را تبلیغ برای مسیحیان و سپس هدف قرار دادنِ جامعه مسلمین مطرح كرد. 1400/06/06
با مدرسه همایونی اصفهان آشنا شوید معتمدی گفت: ظل السطان پسر ناصرالدین شاه به عنوان والی اصفهان به دنبال تأسیس مدرسه ای شبیه مدرسه تبریز بود كه در سال 1298 از پدرش اجازه تأسیس این مدرسه را می گیرد و در روز 15 رجب همان سال تأسیس می شود. 1400/05/09
تأسیس دارالفنون، اولین گام در مسیر آموزش و پرورش تبریز بود یك مورخ علم در رادیو گفتوگو بیان اینكه تأسیس دارالفنون تبریز اولین گام در مسیر آموزش و پرورش آن شهر بود گفت: تعداد شاگردان این مدرسه در ابتدا 40 نفر و سرانجام به 70 نفر رسید، همچنین مدرسه شبانه روزی و رایگان بود. 1400/05/03
نگاهی به نتایج احداث دارالفنون در ایران یك مورخ علم در رادیو گفت و گو گفت: مهمترین نتیجه كار دارالفنون، تربیت افراد صاحب علم و اندیشه بود و همچنین تألیف و ترجمه، رواج طب غربی، قالیبافی و كتابخانه از جمله نتایج كار تأسیس دارالفنون بود. 1400/04/26
آشنایی با شخصیتهای مؤثر در تاریخ علم ایران اسفندیار معتمدی گفت: خاندان غفاری در انتقال علم به دارالفنون مؤثر بودند و همچنین میرزا كاظم محلاتی از جمله افرادی بود كه به فرانسه رفت و پس از بازگشت از آنجا بیش از 40 سال در ایران تدریس مداوم كرد. 1400/04/20
دستگاه تلگراف در ایران اولین بار در مدرسه دارالفنون احداث شد یك نویسنده در رادیو گفت وگو برقرارشدن دستگاه تلگراف بین دو كلاس درس را از جمله كارهای مدرسه دارالفنون دانست و افزود: ناصرالدین شاه كه از این امر راضی شده بود دستور داد تا علی قلی خان دستگاه تلگرافی بین تهران و چمن سلطانیه زنجان برقرار كند. 1400/04/12
هر چه جامعهای نهادمند باشد، اثرگذاری نخبگان محدودتر خواهد شد محمد ناصحی در رادیو گفت و گو با بیان اینكه نخبگان، یك نهاد محسوب میشوند گفت: هر چقدر یك جامعه نهادمندتر باشد، اثرگذاری افراد و نخبگان محدودتر خواهد شد. 1400/04/07
نگاهی اجمالی به قیام 15 خرداد احمد ابوحمزه گفت: قیام 15 خرداد را مردم به صورت خیلی عادی و مسالمت آمیز انجام دادند اما ساواك از آنها ترس داشت و موضوع را برای تثبیت جایگاه خود، بسیار بزرگ جلوه میداد. 1400/03/16
ساواك در قیام 15 خرداد غافلگیر شد محمد باقر نوذری گفت: ساواك سازمان نوپایی بود اما تحت مدیریت مهم ترین سازمان های امنیتی جهان بود اما در قیام 15 خرداد، گسترش و حضور مردم، آن را غافلگیركرد. 1400/03/16
آشنایی با بنیان گذار نوگرایی جدید در ایران دكتر اسفندیار معتمدی در رادیو گفت و گو عباس میرزا را بنیان گذار نوگرایی جدید در ایران معرفی كرد و گفت: عباس میرزا از شاهزادگانی نبود كه تنها به عیش و عشرت بپردازد. 1400/03/08