ملت دولت؛ اصلیترین و بارزترین واحد برای تحلیل سیاست است امیر رضاییپناه تأكید كرد: جماعتها به سادگی نمیتوانند وارد تحلیلهای سیاسی شوند. ملت دولت به عنوان اصلیترین و بارزترین واحد برای تحلیل سیاست است كه با وجود تحولات، همچنان ملت دولت مهمترین نماد برای تحلیل سیاسی باقی مانده است و جماعتها از این پتانسیل برخوردار نیستند. ۱۴۰۳/۱۰/۱۵
نظم سیاسی جماعت بر مبنای ارزشها و هنجارهای مشترك استوار است فرزاد نعمتی به مفهوم جماعت و تفاوت آن با جامعه مدرن پرداخت و اظهار كرد: در این بحث، انتقاداتی به لیبرالیسم و فردگرایی مطرح میشود كه به زوال اخلاق و مشكلات دگرخواهی منجر میشود. پرسش كلیدی این است كه نظم سیاسی موردنظر جماعت بر چه مبنایی استوار است كه پاسخ به آن به ارزشها و هنجارهای مشترك مربوط میشود. ۱۴۰۳/۱۰/۱۵
لزوم توجه به تنوع تاریخی و فرهنگی در تحلیلهای سیاسی امیر رضاییپناه به بررسی نسبت آزادی فردی و خیر عمومی پرداخت و بیان كرد: در اینجا، این سوال كلیدی مطرح است كه مرز آزادی فردی كجاست و جستجوی خیر عمومی تا كجا ادامه دارد؟ این نسبتیابی بین آزادی فردی و خیر عمومی اساس دعواهای فلسفی و اجتماعی است. ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
موضوع فرد و جماعت از دیرباز در اندیشه سیاسی مطرح بوده است فرزاد نعمتی به تضادهای موجود در اندیشههای مختلف از جمله نظرات توماس هابز كه بر غیرعقلانی بودن و عدم آزادی فرد تأكید دارد و همچنین نظرات نیچه و شوپنهاور اشاره و بیان كرد: این تضادها نشاندهنده عدم توافق كامل در مورد مفهوم فرد به مثابه سوژه خدا و آزادی او در برابر دولت و جامعه است. ۱۴۰۳/۱۰/۰۸
سیاست، ادامهدهنده اخلاق است / نقطه صفری برای تأسیس جامعهای بدون تعلقات اجتماعی وجود ندارد علی عابدی رنانی تأكید كرد: علومشناختی و عصبشناسی نشان میدهند كه ذهن انسان در یك محیط اجتماعی شكل میگیرد و امكان تصور یك نقطه صفر برای تأسیس جامعهای بدون تعلقات اجتماعی وجود ندارد. ۱۴۰۳/۰۹/۲۵
رویكرد تأسیسی در عصر مدرن كاربردیتر است / پیچیدگی سیاست در رویكرد طبیعتگرایانه سید محمدعلی تقوی گفت: در عصر مدرن، با پیچیدگی و تخصصیشدن جوامع، نیاز به رویكرد تأسیسی بیشتر احساس میشود، زیرا جوامع دیگر بهصورت سنتی و خودجوش عمل نمیكنند. همچنین، تغییرات اجتماعی باید تدریجی باشند و نمیتوان از افراد انتظار داشت كه به یكباره عادات خود را تغییر دهند. ۱۴۰۳/۰۹/۲۵
نگاه شرورانه و خیرخواهانه به انسان، میتواند به شكلگیری نظامهای لیبرال منجر شود سید محمدعلی تقوی تأكید كرد: این دو برداشت طبیعی یا تأسیسی، تأثیر مستقیم بر نوع نظام حكومتی و اجتماعی كه بر جامعه حاكم میشود، دارد و این مسئله دعوای اصلی در بحثهای مربوط به جامعهشناسی و سیاست است. ۱۴۰۳/۰۹/۱۷
سیاست استراتژی مقابلهای در تطابق با محیط اجتماعی است علی عابدی رنانی سیاست را به عنوان استراتژی مقابلهای (كپینگ استراتژی) در تطابق با محیط اجتماعی برشمرد و تصریح كرد: سیاست به عنوان یك راهبرد جمعی، به جوامع كمك میكند تا با تنوع و تمایزهای موجود در آنها به صورت مسالمتآمیز كنار بیایند. ۱۴۰۳/۰۹/۱۷
برنامه «الفبای سیاست»؛ ابتكار جدیدی در رسانه است نیلوفر چینی چیان بر اهمیت ارتباط میان نظریهها و سیاستهای عملی در حوزه سیاست عمومی اشاره و اظهار كرد: نظریهها و فرضیههای علمی میتوانند بهعنوان یك بنیاد محكم برای عمل سیاسی عمل كنند. نزدیكی نظریهها به عمل میتواند هزینههای سیاست عمومی را كاهش دهد و به بهبود كیفیت زندگی شهروندان كمك كند. ۱۴۰۳/۰۹/۱۰
سیاست؛ مسیر خلق ایده است / هدف اصلی برنامههای سیاسی، ارتقای سطح دانش و اخلاق شهروندان باشد محمود علیپور سیاست را مسیر خلق ایده توصیف و تأكید كرد: اگر سیاست نتواند ایدههای جدیدی برای اداره جامعه تولید كند، كاركرد خود را از دست میدهد. ۱۴۰۳/۰۹/۱۰
چرایی گفتگو درباره موضوع «سیاست» برنامه الفبای سیاست به تهیه كنندگی مهسا غیاثوند امروز ساعت ۱۸:۰۰ از رادیو گفتوگو پخش خواهد شد. ۱۴۰۳/۰۹/۰۸