خبرگزاری ایسنا: جزییات غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان متوسطه

مدیركل امور تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌ و پرورش جزییات غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان متوسطه را تشریح كرد.

1403/09/03
|
12:30

به گزارش ایسنا، سمیه ابراهیمی در یك برنامه رادیویی در این باره گفت: بحث سلامت روان دانش‌آموزان بسیار اهمیت دارد، اگر اطلاع كافی از وضعیت سلامت روان دانش‌آموزان داشته باشیم می‌توانیم اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم و به دانش‌آموزان و خانواده آنها خودآگاهی دهیم.

وی با بیان اینكه ما تأكید قانونی برای این كار داریم افزود: هم در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و هم در برنامه ششم توسعه و هم قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مكلف شدیم كه در راستای ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان غربالگری را انجام دهیم.

مدیركل امور تربیتی و مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینكه برای غربالگری نیاز به پایشی از وضعیت موجود داریم و باید شناسایی به‌موقع داشته باشیم ادامه داد: ما بیشتر از همه با جنبه پیشگیرانه موارد را دنبال می‌كنیم.

ابراهیمی با بیان اینكه اقدامات پیشگیرانه و رشد مدارانه را برای دانش‌آموزان انجام می‌دهیم اظهار كرد: غربالگری روان‌شناختی ما از دوازدهم آبان‌ماه آغاز شده و پرسش‌نامه‌ای برای مقطع متوسطه اول برای دانش‌آموزان پایه هفتم و هشتم و در مقطع متوسطه دوم برای دانش‌آموزان پایه یازدهم و دوازدهم در نظر گرفته شده است كه دانش‌آموزان به‌صورت آنلاین به سامانه مراجعه كرده و به پرسش‌نامه پاسخ می‌دهند.

وی با بیان اینكه نتیجه و جواب آزمون در اختیار مشاور مدرسه قرار می‌گیرد اگر دانش‌آموز در سطح نرمال باشد اقدامات رشد مدارانه را برای او در نظر می‌گیریم عنوان كرد: اگر بر اساس پرسش‌نامه دانش‌آموز در این مرحله در مقیاس‌های سلامت روان مسئله‌ای داشته باشد مشاور مدرسه رسیدگی كرده و خانواده دانش‌آموز را در جریان قرار می‌دهد، مثلاً اگر تشخیص دهیم دانش‌آموز دچار افسردگی است در مرحله اول تشخیص داده می‌شود و اگر مسئله جدی‌تر باشد به مراكز مشاوره ارجاع می‌دهیم، شناسایی به‌موقع بسیار اهمیت دارد.

دسترسی سریع