اقتصاد آنلاین: تولید خودرو درست شود، قیمت بازار كاهش می‌یابد

رئیس انجمن قطعه‌سازان معتقد است نرخ‌گذاری كنونی برای خودرو، گرانی نیست و این محصول صرفاً اندكی به قیمت واقعی خود نزدیك شده است.

1403/09/06
|
09:42

به گزارش اقتصادآنلاین، محمدرضا نجفی منش با بیان اینكه گران‌شدن خودرو عبارتی غلط است، افزود: تولید در كارخانه با زیان اتفاق می‌افتد و نرخ خودرو با قیمت تعیین شده در بازار متفاوت است. بحث بر سر قیمت بازار نیست؛ ولی اگر وضع تولید درست شود، قیمت بازار هم كاهش می‌یابد.

وی با اعتقاد بر این كه صنعت خودرو در حال سركوب‌شدن است، افزود: قیمت تمام شده خودروسازی‌ها 10 تومان است؛ ولی ما اصرار داریم محصول نهایی 5 تومان به فروش برسد و دلیل این كار را هم نمی‌دانم!

نجفی منش افزود: بسیاری مقامات فشار می‌آورند كه راهكار ما تولید است؛ ولی عده‌ای درست با تولید تقابل دارند. بحث كنونی هم تقابل با تولید است. قیمت خودرو را پایین نگه داشته بودند و هنوز هم فقط اندكی این رقم را بالا آوردند كه به نظر ما كاچی به از هیچی است.

رئیس انجمن قطعه‌سازان با بیان اینكه قیمت در بازار تعیین می‌شود و نرخ خودرو از سوی نهادی تعیین نمی‌شود، افزود: همه اقلام گران شده ولی قیمت خودرو طی دو سال تغییری نداشته است.

نجفی منش در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو ادامه داد: اگر قیمت خودرو در بازار افزایش یابد، قابل‌بحث است؛ ولی هم اینك یك رانت به وجود آمده كه مساوی با 500 همت است و شامل اختلاف قیمت كارخانه و بازار است. اكثر كسانی كه برای خرید خودرو صف می‌كشند، به‌واقع به محصول نیاز ندارند و صرفاً می‌خواهند خودرویی را خریداری كرده و در بازار بفروشند.

خودرو را از مرگ نجات دادیم!؟
همچنین اسماعیل شجاعی - دبیر سابق اتحادیه واردكنندگان خودرو و كارشناس اقتصاد خودرو - اظهارنظر كرد: وقتی درباره گران‌شدن صحبت می‌كنیم، یعنی نرخ تعیینی از قیمت متعادل بیشتر است. ولی مشكل ما در صنعت خودرو این نیست؛ بلكه گرفتار سیستم حكمرانی پر مداخله در اقتصاد هستیم. تا زمانی كه نحوه دخالت‌های بیجا، غیركارشناسی و رانت‌جویانه در سیستم اقتصاد و خاصه در خودرو برقرار است، از این وضعیت نجات پیدا نمی‌كنیم.

شجاعی افزود: امروز قطعه‌ساز، خودروساز و مردم ناراضی هستند و صرفاً دلال‌ها راضی هستند. در حالی‌كه حكمرانی در بخش خودرو فقط برای دلال‌ها كار می‌كند و وقتی سامانه یكپارچه خودرو را طراحی كردیم، در فروش و هم تولید دخالت صورت گرفت.

دبیر سابق اتحادیه واردكنندگان خودرو اشكال دیگر را متوجه رسانه‌ها دانست و افزود: ما خودروساز را حلبی‌ساز می‌دانیم؛ ولی دولت مصون از انتقادات است. بنابراین مردم باید به یاد داشته باشند شعار سال بر اساس جهش تولید است؛ ولی مجلس یك‌قدم برای رفع موانع تولید برنداشته است. پس بحث بر سرگرانی خودرو صحت ندارد و صنعت خودرویی كه در حال نابودی بود، قدری با تزریق مالی روبه‌رو شده تا به مرگ كشیده نشود.

دسترسی سریع