رئیس انجمن قطعهسازان معتقد است نرخگذاری كنونی برای خودرو، به معنای گران شدن آن نیست و این محصول صرفا اندكی به قیمت واقعی خود نزدیك شده است.
محمدرضا نجفیمنش با بیان اینكه گرانشدن خودرو عبارتی غلط است، افزود: تولید در كارخانه با زیان اتفاق میافتد و نرخ خودرو با قیمت تعیینشده در بازار متفاوت است. بحث بر سر قیمت بازار نیست؛ ولی اگر وضع تولید درست شود، قیمت بازار هم كاهش مییابد.
وی با اعتقاد به اینكه صنعت خودرو در حال سركوبشدن است، افزود: قیمت تمامشده خودروسازیها 10تومان است؛ ولی ما اصرار داریم محصول نهایی 5تومان به فروش برسد و دلیل این كار را هم نمیدانم. نجفیمنش افزود: بسیاری مقامات اظهار میكنند كه راهكار ما تولید است؛ ولی عدهای درست با تولید تقابل دارند. بحث كنونی هم تقابل با تولید است. قیمت خودرو را پایین نگه داشته بودند و هنوز هم فقط اندكی این رقم را بالا آوردند كه به نظر ما كاچی به از هیچی است. رئیس انجمن قطعهسازان با بیان اینكه قیمت در بازار تعیین میشود و نرخ خودرو از سوی نهادی تعیین نمیشود، افزود: همه اقلام گران شده ولی قیمت خودرو طی دو سال تغییری نداشته است.
نجفیمنش در مصاحبه با رادیو گفتوگو ادامه داد: اگر قیمت خودرو در بازار افزایش یابد، قابلبحث است؛ ولی هماینك یك رانت به وجود آمده كه مساوی با 500همت است و شامل اختلاف قیمت كارخانه و بازار است. اكثر كسانی كه برای خرید خودرو صف میكشند، بهواقع به محصول نیاز ندارند و صرفا میخواهند خودرویی را خریداری كرده و در بازار بفروشند.
همچنین اسماعیل شجاعی، كارشناس اقتصاد خودرو، اظهار كرد: وقتی درباره گرانشدن صحبت میكنیم، یعنی نرخ تعیینی از قیمت متعادل بیشتر است. ولی مشكل ما در صنعت خودرو این نیست؛ بلكه گرفتار سیستم حكمرانی پرمداخله در اقتصاد هستیم. تا زمانی كه نحوه دخالتهای بیجا، غیركارشناسی و رانتجویانه در سیستم اقتصاد و خاصه در خودرو برقرار است، از این وضعیت نجات پیدا نمیكنیم.