افزایش ناگهانی قیمت خودرو از سوی وزارت صمت با انتقاد نمایندگان مجلس مواجه شده است كه معتقدند در برابر این اقدام كه در متن یك بازار انحصاری انجام شده باید تعرفه واردات خودروهای خارجی تا حدامكان كاهش یابد.
علی حدادی دبیر كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور مدیران خودروسازی و وزیر صمت در كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای توضیح در مورد افزایش بیش از 30 درصدی قیمت خودرو گفت: اقدام به افزایش قیمت خودرو از سوی شورای رقابت و وزارت صمت انجام شده است.
وی با تاكید بر اینكه كیفیت خودرو مهم است، به ضرورت تسهیل واردات خودرو اشاره و بیان كرد: یكی از وظایف دولت مردان آن است كه واردات خودرو به معنای واقعی انجام شود تا رقابت پذیری، كیفیت بخشی و تنظیم قیمت بازار انجام شود. اكثر اعضای كمیسیون هم چنین نظر و موضعی خطاب به وزیر و شورای رقابت داشتند.
دبیر كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاكید بر اینكه دولتمردان و خودروسازان باید در حوزه كیفیت خودروها پاسخگو باشند، اظهار كرد: متاسفانه تاكنون پاسخ قانع كننده و درستی درباره عدم رعایت كیفیت خودروها نداشتهاند. پس از گرانی خودروهای داخلی، تعرفه واردات خودرو را از 80 به 60 درصد رساندیم تا تلنگری به خودروسازان باشد زیرا اگر عرضه خودرو در سطح جامعه به موقع انجام شود شاهد رقابت قیمتی و كیفیتی خواهیم بود.
*افزایش ناگهانی قیمت خودرو به دور از چشم مجلس
وی با انتقاد از گرانی ناگهانی خودرو عنوان كرد: كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی كه مرتبط با حوزه خودرو است هیچ خبری از تصمیم شورای رقابت و وزارت صمت نداشت و این اصلا درست نیست. قیمت خودروها به یك باره 30 درصد افزایش پیدا كرد و در توجیه این مسئله اعلام كردند خودروسازان به قطعه سازان بدهكار هستند.
حدادی با تاكید بر اینكه ورود خودروهای خارجی به ویژه خودروهای نو تسهیل شود، گفت: واردات خودروهای نو و كاركرده باید به موقع وارد شود و كمیسیون صنایع و معادن مجلس به جد پیگیر این موضوع است زیرا مطالبه مردم است.
دبیر كمیسیون صنایع و معادن مجلس از اثرگذاری افزایش قیمت خودرو بر دیگر بخشها و صنایع كشور گفت و بیان كرد: خودروسازان و وزارت صمت اینگونه استدلال میكنند كه با افزایش قیمت خودرو فاصله بازار و كارخانه كمتر میشود و دلالها كمتر بر بازار تاثیر میگذارند.
*شیوه قیمت گذاری خودرو به تنش بازار دامن زده است
مرتضی شجاعی كارشناس خودرو هم با بیان اینكه هیچ كس منكر ناكارآمدی صنعت خودرو در ایران نیست، گفت: این صنعت متاسفانه نمیتواند رضایت مشتری كه ذینفع نهایی محصولات خودرویی كشور است را جلب كند.
وی با اشاره به افزایش قیمت خودرو تصریح كرد: سیاست گذاران مختلف حوزه قیمت گذاری، اشتباهات خودشان را به گردن یكدیگر میاندازند. در شرایط و فضایی داریم راجع به افزایش قیمت خودرو صحبت میكنیم كه تورم تولیدكننده در طول شش سال گذشته در كانال 30 تا 40 درصد بوده است.
این كارشناس حوزه خودرو افزود: متاسفانه شیوه قیمت گذاری به طور ویژه در طول شش تا 7 سال گذشته كه تنش ارزی و تحریم سنگین خودرو را داشتهایم، منفعلانه و نامنسجم بوده و به طور مكرر به تنش بازار آزاد دامن زده است. این اشتباه است كه قیمت محصول نهایی كه به طور مداوم هزینههای آن افزایش پیدا میكند را نگه داریم و تصور كنیم مصرف كننده از این موضوع منتفع میشود.
وی با اشاره به تغییر دائم شیوههای فروش خودرو از ثبت نام در سایت تا قرعه كشی و فروش در بورس كالا گفت: این نوع مواجهه با یك مسئله اقتصادی و سیاست گذاری قیمتی كه مثل سرب داغ دست به دست میشود، به مصرف كننده آسیب میزند. وقتی سیاست قیمتی به موقع اعمال نشده است مجبور شدند به یك باره افزایش قیمت بزرگ را رقم بزنند كه نتیجه آن ایجاد هزینه سیاسی برای وزارت صمت و دولت است.
*كاهش تعرفه واردات خودرو حق مردم است
از سوی دیگر مصطفی پوردهقان عضو كمیسیون صنایع مجلس با اشاره به كاهش تعرفه واردات خودرو اظهار كرد: مجلس باید صدای مردم را به گوش دولت برساند و بعد نظارتی هم داشته باشد. در این راستا تولید هم باید تقویت شده و نارضایتی مردم را به دنبال نداشته باشد.
وی با بیان این كه 5 دهه از صنعت خودرو دفاع شده ولی خروجی كار نارضایتی مصرفكننده و نیز تولیدكننده را در پی داشته، افزود: در دولت عزم جدی وجود ندارد تا صدای نارضایتی مردم شنیده شود. پس در مجلس تعرفه واردات را تا 40 درصد كاهش دادیم و انشاءالله نمایندهها نیز همكاری خواهند كرد.
پوردهقان ادامه داد: تعرفه برای خودروهای برقی 15 و خودروهای هیبریدی 30 درصد است و ارز را نیز از 2 میلیارد یورو به 3 میلیارد یورو رساندیم. همچنین به وزیر صنعت تأكید كردیم زمان 4 دهه روبهپایان است و خودروساز باید خود را تقویت كرده و با وضعیت رقابت با خودروهای برتر دنیا بهروز شود.
وی با بیان این كه سعی نداریم فضای دوقطبی پیش روی خودروی داخلی قرار گیرد، افزود: این مسئله موجب میشود خودروساز داخلی به سمت ایمنی و كیفیت بالاتر رفته و قیمت نیز باید رقابتی باشد.
پوردهقان ادامه داد: ان شاالله در صحن و در زمان بررسی بودجه این خبر را بهصورت رسمی به فعالین بازار خودرو خواهیم داد.
این نماینده مجلس گفت: رقابت یك اصل اقتصادی است و ربطی به جغرافیا ندارد؛ چون هر جا به سمت انحصار برویم، كیفیت كاهشیافته و با رشد رانت، افزایش قیمت را در پی دارد؛ ولی در زمانی به نام تولید داخل و حمایت از كالای ایرانی چنین رانتهایی ایجاد شده است.
وی خاطرنشان كرد: در برنامه هفتم یك تكلیف برای دولت دیده شده تا تعرفه كاهش یابد و ما حتماً این مسئله را عملیاتی خواهیم كرد.
* خودروسازان منابع را در جایی دیگر سرمایهگذاری كردند
ابوالقاسم جراره عضو دیگر كمیسیون صنایع مجلس تأكید كرد بخشی از گرانی خودرو به هرز رفتن سرمایه خودروسازان درگذشته باز میگردد كه صرفِ سرمایهگذاری در دیگر بخشها شده است.
وی با بیان این كه مجلس با گرانشدن خودرو موافق نیست، افزود: این كار را هزینهای مضاعف بر شرایط اقتصادی میدانیم و باید در عرضه خودرو، كنترل شكل گیرد.
وی با اشاره به دیدار هفته گذشته مجلس با وزیر صنعت و خودروسازان گفت: مواضع خود را مطرح كردیم و طرف مقابل همصحبتهایی در زمینه ارزبری و مواد اولیه داشت.
جراره با اشاره به این كه دولت تأمینكننده فولاد و مواد دیگر خودروسازی است و این شركتها از انرژی و فرصتهای ارزان در كشور استفاده میكنند، افزود: خودرو باید باقیمت مناسبتری به دست مردم برسد.
وی از گلایهها نسبت به گرانبودن خودرو سخن گفت كه مجلس هم آن را به دولت منتقل كرده است و خانه ملت در این راستا اقدامات لازم را دنبال خواهد كرد.
این عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره راهكارها گفت: امروز همه متضرر هستند. خودروساز هم به دلیل زیان انباشته و كلان گلایهمند است و مردم هم نسبت به خودروی گرانی كه میخرند گلایه دارند. مجلس میتواند بر اساس قوانین به موضوع ورود كند و از طرفی برای اصلاح قوانین هم آمادگی داشته و ازاینحیث مشكلی ندارد.
وی همچنین تأكید كرد باید به سبقه گذشته خودرو توجه كرد؛ چون این زیان انباشته ناشی از قیمتگذاری غلط نیست. ولی تضمینی وجود ندارد كه خودروساز قیمت خود را به حاشیه بازار نزدیك كند. آیا اتفاقی كه امروز افتاده، دوباره رخ نخواهد داد؟!
وی افزود: اگر اجازه دهیم خودرو این قیمت را به حاشیه بازار نزدیك كند، باید مشخص باشد كه نهایت این كار مجاز خواهد بود! اگر سیاستگذاری در حوزه واردات به شكلی باشد كه مردم امكان انتخاب خودرو را داشته باشند و از تعرفههای مناسب بهرهمند شود، روندی صحیح است.
جراره با تأكید بر این كه راضی نگهداشتن مردم، خودروساز با ارائه خودروی بیكیفیت همخوانی ندارد، تصریح كرد: ما هم قبول داریم سیاستگذاری كلان در زمینه خودروسازی دچار اشكال جدی است و بخشی از مشكلات امروز ما ناشی از اقداماتِ غیر خودرویی خودروسازان درگذشته است. این شركتها به عرصههای سرمایهگذاری در جاهای مختلف وارد شدند و در نهایت منابعی كه باید صرف خودروسازی میشد، هرز رفته است. این صحبتها مفصل است.
این نماینده مجلس گفت: اگر واردات را آزاد كنیم، مردم فرصت انتخاب خواهند داشت. مردم دنا را یك میلیارد تومان میخرند؛ ولی اگر تعرفه را پایین بیاوریم، سراغ خرید خودروهای خارجی باكیفیتتر با همین نرخ نمیروند؟! در این صورت قطعاً خودروساز زمین میخورد.
وی افزود: قبول داریم كه با چالش ارزی روبهرو هستیم؛ ولی مجلس میتواند ارزهای خارجی را فراهم آورد تا مردم خودروی باكیفیت سوار شوند. شخصاً به تولید داخلی معتقدم ولی تأكید دارم مردم نباید آسیب ببینند و خودروساز باید تولید باكیفیت در اختیار مردم بگذارد.